Aan de ene kant is er Airbnb: 150 miljoen dollar verlies en nul hotels. Aan de andere kant: hotelketen Mariott met 4.000 hotels en ruim een kwart miljard dollar jaarwinst. En toch is Airbnb meer waard. Hoe komt dat?

Advertentie

Cijfers

Airbnb, de dienst voor tijdelijke verhuur van particuliere woningen, krijgt van beleggers een prijskaartje van 24 miljard dollar. Dat is meer dan bijvoorbeeld de waarde van hotelketen Mariott. Opvallend genoeg zou Airbnb met deze zwaardering méér waard zijn dan hotelreus Mariott
 
Op de beurs is Mariott International ongeveer 21 miljard dollar waard. Al beschikt die keten wereldwijd meer dan 4.000 hotels en een jaaromzet van 14 miljard dollar omzet.
 
Airbnb is bezig geld op te halen bij beleggers waarbij de dienst voor particuliere verhuur gewaardeerd wordt op 24 miljard dollar, omgerekend ruim 21,1 miljard euro. Dat meldden insiders rond het bedrijf aan persbureau Bloomberg en zakenkrant The Wall Street Journal.

Verklaring

Hoe komt het dat Airbnb toch hoger wordt ingeschat, financieel dan? De sleutel ligt bij de hoge groeiverwachtingen die investeerders hebben. Die doen een snelle groei veronderstellen.
 
Uit cijfers die The Wall Street Journal bracht, blijkt dat het bedrijf  voor dit jaar nog een operationeel verlies van 150 miljoen dollar voorziet, bij een omzet van 900 miljoen dollar.
 
Maar dat verlies is vooral te wijten aan de kosten van snelle expansie. Maar de omzet is wel al flink hoger dan de 250 miljoen dollar die Airbnb in 2013 liet optekenen.

Advertentie
Avatar
William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.