Eandis, een van de grootste beheerders van distributienetwerken voor gas en elektriciteit in België, gaat grote hoeveelheden data uit verschillende bronnen combineren en onderzoeken om de distributie te verbeteren.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Eandis zorgt ervoor dat elektriciteit en gas de privé- en zakelijke klanten efficiënt bereikt. Met verbeterd gegevensbeheer, analytics en self-service visualisering zal Eandis de tijd om beslissingen te nemen, kunnen inkorten van dagen of weken tot enkele uren. Daarnaast zal het zijn klanten meer inzicht kunnen bieden.
 
 

Software

 
Met een beter inzicht in de verbruikspatronen zal men beter kunnen vaststellen waar de energiedistributie minder efficiënt verloopt, zodat Eandis snel problemen kan oplossen of investeringen kan aanbevelen die de grootste efficiëntieverbeteringen op het netwerk opleveren.
 
Met behulp van software van leverancier SAS zal het bedrijf grote hoeveelheden data uit verschillende bronnen, inclusief SAP, combineren en onderzoeken. “Het energielandschap verandert bliksemsnel, en we weten dat een zo efficiënt mogelijke respons een actief beheer van het netwerk vergt”, stelt Jean-Pierre Hollevoet, Director of Network Management bij Eandis. “Analytics zijn onontbeerlijk als je wil veranderen op een manier die waarde oplevert voor onze klanten.”

Internet of Things

 
Een overkoepelende reden voor het verbeteren van de efficiëntie van het netwerk is de vereiste om de doelstelling van de Europese Unie te behalen: een verbetering van de energie-efficiëntie met 20 procent tegen 2020.
 
Eandis is overigens één van de vele energiebedrijven die het gebruik van analytics, data-integratie en -visualisatie opvoert om deze doelstelling te kunnen behalen.
 
Deze technologieën zijn vaak aangewezen om bij te blijven met de nieuwe technologieën, zoals smart meters en smart grids. Bovendien genereren ze toegevoegde waarde uit de hieruit voortvloeiende gegevensstroom van het ‘Internet of Things’, waarbij steeds meer alledaagse voorwerpen steeds meer data genereren.
 
 
 

Vorig artikelOffshore is op retour
Volgend artikelSecurity wordt een dienst
William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.