Inzake types zijn er op kantoor maar vier smartphones van tel. Wij bekijken de marktaandelen en de tevredenheid.

Advertentie

 
De smartphone is erg ingeburgerd bij Belgische bedrijven. Hij is in bijna 85 procent van de bedrijven in gebruik. Dat is dan nog de ‘officiële’ versie. Een behoorlijk aantal smartphones wordt gewoon van thuis uit meegebracht in de hele BYOD– of Bring Your Own Device-trend
 
In de Belgische markt voor bedrijven delen traditioneel vier partijen de lakens uit: Apple (met de iPhone), BlackBerry, Nokia en Samsung, en dan toch vooral de iPhone en Samsung. Deze laatste wint uiteindelijk het pleit. Let wel: het gaat om toestellen (en fabrikanten) voor zakelijk gebruik.
 
Blackberry zakt elk jaar een beetje verder weg, maar is in de bedrijfsmarkt wel nog relevant. Vaak gaat het om toestellen die vanuit een corporate policy worden verstrekt. De volgers zijn Huawei, HTC en Sony.
 
Ook inzake tevredenheid staan Samsung en Apple bovenaan. De tevredenheid ten aanzien van Blackberry is lager en blijft, net als vorig jaar, onder het gemiddelde. Blackberry duikt overigens vooral op bij de grote bedrijven met meer dan 500 werknemers.
 
Marktaandeel_smartphones
De cijfers staan in het ICT-Jaarboek, een referentie op het vlak van zakelijk IT, inzake marktaandelen, prioriteiten en de situatie bij Belgische organisaties. U kan het ICT-Jaarboek hier bestellen.

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here