De printer voor menig Belgisch bedrijf een grote ergernis. Maar bovenal heeft de gemiddelde KMO simpelweg teveel printers in huis.

Advertentie

 
Een KMO met 10 tot 19 medewerkers beschikt gemiddeld over 7 printers. De KMO kan een belangrijke besparing realiseren op het vlak van aankoop, onderhoud en supplies door dat aantal drastisch te verlagen.
 
Afhankelijk van de specifieke situatie van de KMO, kan een bescheiden printerpark van 2 à 3 multifunctionals wellicht volstaan om alle medewerkers op een efficiënte manier te ondersteunen.
 
Ergernis
 
Bovendien is de printer een bron van ergernis. Hij werkt niet op het moment dat u dat wenst, de afdrukkwaliteit valt tegen en de kosten voor de werking van de printer lopen te hoog op. Wanneer het op printen aankomt, blijkt meer dan de helft van de Belgische KMO’s zich ronduit te ergeren.
 
Tot die vaststelling kwam onderzoeksbureau MAS, dat in opdracht van printerspecialist OKI een onderzoek uitvoerde bij 248 Belgische KMO’s. In de eerste plaats bleek al dat de KMO vaak te veel printers in huis heeft.
 
Al dertig jaar hetzelfde
 
Uit de bevraging blijkt verder dat de gemiddelde Belgische KMO haar printers op precies dezelfde manier inschakelt als pakweg dertig jaar geleden. Liefst driekwart van de KMO’s maakt nog altijd regelmatig gebruik van de faxfunctie van de printer.
 
De kansen die de nieuwste toestellen bieden, laat de KMO aan zich voorbij gaan. Daar staat tegenover dat de helft van de KMO’s nauwelijks iets doet met de beschikbare functionaliteit rond documentbeheer en scan-to-email, waarbij de printer toelaat een papieren document aan een digitale documentenstroom of workflow toe te voegen.
 
Gebrek aan inzicht
 
De meerderheid van de KMO’s heeft geen idee van wat de printer in realiteit aan het bedrijf kost. Meer dan de helft van de KMO’s schat het eigen verbruik van onder meer papier en toners veel te laag in.
 
Meer dan 50 procent van de KMO’s heeft voor het gebruik van de printer geen all-in contract met een partner. Bij de KMO’s met 5 tot 9 medewerkers heeft bijna 70 procent geen all-in contract. Nochtans suggereren printerfabrikanten  zo’n contract voor managed print services als mogelijkheid om de kosten voor print- en documentbeheer gevoelig te verlagen.

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here