De arbeidscommissie van Californië heeft zich uitgesproken over het statuut van Uber-chauffeurs. Op korte termijn kan dit grote gevolgen hebben voor Ubers businessmodel.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!




Vrijwel iedereen kent tegenwoordig de taxidienst Uber. In geen tijd zette de app de taxidienstensector op zijn kop. Het leidde al snel tot protesten van gelicentieerde taxibedrijven en van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet. De onenigheden leidden al snel tot enkele gevallen van agressie, waardoor de app verboden werd in een aantal Europese landen.

De arbeidscommissie in Californië heeft Uber nu een nieuwe klap toegediend. Volgens een uitspraak van de commissie worden chauffeurs die de app gebruiken voortaan geclassificeerd als zijnde werknemers van het bedrijf, in plaats van onafhankelijke ondernemers. Dit kan het businessmodel van Uber danig in de war sturen.
De uitspraak dateert al van maart, maar werd nu pas bekend gemaakt nadat Uber dinsdag beroep aantekende. In zijn vonnis veroordeelde de arbeidscommissie de taxidienst tot het uitbetalen van 4.152,2 dollar aan Ann Berwick voor haar onkosten in de maanden die zij voor Uber reed.
Volgens het huidige businessmodel, waarin chauffeurs te boek staan als onafhankelijke ondernemers, zou Uber niet verantwoordelijk zijn voor dergelijke kosten. Het bedrijf moet ook niet betalen voor sociale zekerheid, ziekteverzekering, vakantiedagen, benzine of het onderhoud van auto’s. Als chauffeurs beschouwd worden als zijnde werknemers, zou dit wel moeten. Uber zou in dat geval ruim een miljoen mensen tewerkstellen.
De uitspraak kwam er nadat Berwick een schadeclaim indiende. Omdat Uber haar voorzien had van een smartphone en een antecedentenonderzoek uitvoerde, oordeelde de commissie dat Berwick kon gezien worden als een volwaardige werknemer. De commissie stelde dat Uber “zich opstelt als niets meer dan een neutraal technologisch platform,” een soort van tussenpersoon. “De realiteit is echter dat [Uber] betrokken is bij elk aspect van de operatie.”
Uber is vandaag ongeveer 41,2 miljard dollar waard, een bedrag dat gebaseerd is op zijn huidige businessmodel. Mocht dit veranderen, dan lijkt het weinig waarschijnlijk dat het bedrijf zijn succes kan behouden. Het is afwachten of deze zaak een belangrijk precedent wordt in andere landen en steden. Een gelijkaardige zaak komt binnenkort al voor in San Francisco.
Uber kondigde enkele maanden geleden nog plannen aan voor een eigen verhuisdienst: UberCargo.