Het gebruik van energie wordt steeds digitaler. Slimme meters en mobiele apps geven consumenten steeds meer inzicht in hun dagelijks energiegebruik. Hun klanten verwachten echter nog meer digitale diensten.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!




Het gebruik van energie wordt steeds digitaler. Slimme meters en mobiele apps geven consumenten steeds meer inzicht in hun dagelijks energiegebruik.
Toch is dit niet voldoende. Het ‘New Energy Consumer Research” van Accenture toont aan dat energiebedrijven hun digitale diensten verder dienen uit te breiden. Ze moeten ook hun traditionele klanten overtuigen om deze nieuwe diensten te gebruiken. Dit moet hen helpen om hun positie in een veranderende energiemarkt te consolideren.

Energiesector loopt achter
In België stellen we vast dat alhoewel er een toenemende tevredenheid (75 procent) over de energiebedrijven is en klanten minder geneigd zijn te veranderen van leverancier, bijna een kwart van de Belgische respondenten aangeeft dat hun digitale ervaring met energiebedrijven moeizamer verloopt dan bij andere bedrijven. De energiesector loopt hier dus duidelijk achter.
Voornamelijk de groep 25-34 jarigen (37 procent) ziet ruimte voor verbetering. Samen met de 18-24 jarigen zijn zij de grootste voorstanders van een simpele gebruiksvriendelijke app die hen helpt bij hun energiebeheer.
Een digitale klant is bovendien een geëngageerde klant. Eén op drie van de digitaal geëngageerde klanten promoot vaker hun energieleverancier, tegenover 18% van de traditionele klanten. De Belgen verwachten ook dat de interactie (16 procent) en informatie (22 procent) via sociale media toeneemt en de energiefactuur via een online payment provider (37 procent) wordt betaald.
Belg wil eigen energie opwekken
Tenslotte nog een andere conclusie van het onderzoek: 41 procent geeft aan in de toekomst zelf energie te willen opwekken, en bij de 25-34 jarigen is dat zelfs 54 procent. Toch zullen energiebedrijven hen niet snel verliezen als klant, omdat ze het vaste netwerk als betrouwbare back-up zien.
Op 25/6 organiseert Smart Business en Business Meets IT een gratis seminar over Trends in ICT. Meer info op: www.businessmeetsit.be

Vorig artikelDe Belgische oplossing voor het IoT
Volgend artikelDe wereld volgens Dell
William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.