Cloud, mobiel, data en netwerken. Een blik op de vier belangrijkste bouwstenen voor digitale transformatie.

Advertentie

In een vorige blog had ik het over digitale transformatie. Ik legde daarbij uit dat bedrijven disruptief moeten zijn, in de huidige digitale netwerkeconomie, om te voorkomen dat andere spelers de teugels overnemen en alles op zijn kop zetten.

Een van de belangrijkste boodschappen? Digitale transformatie gebeurt in quasi elke sector. Vaak op initiatief van line-of-business leiders, niet vanwege hun betrokkenheid met technologie maar vanwege hun betrokkenheid met hun klanten. (//sapblog.be/en/digital-transformation-is-your-industry-already-impacted/)

De toenemende digitalisering en snel veranderende klanteneisen nopen bedrijven tot digitale transformatie: ze worden ‘verplicht’ om nieuwe technologie te gebruiken om hun business te verbeteren. Let wel, ik heb het over ‘de business verbeteren’; we willen immers niet de bestaande gewoontes digitaliseren. Oude patronen kopiëren en opdrijven of zelfs verstoren met nieuwe technologie is geen transformatie of innovatie. Als bedrijven een voorsprong willen behouden in de snel veranderende markt, dan moeten ze zich wapenen met technologie die hen zal helpen om vlot te reageren op die verandering. Ze moeten de disruptieve technologie aanwenden om aan competitiviteit te winnen. En dus zullen de business- en IT-wereld de handen in elkaar moeten slaan. 

Laat ons nu even kijken naar de factoren die cruciaal zijn voor digitale transformatie en naar de technologie die die factoren in de hand werkt:

De vier belangrijkste bouwstenen voor digitale transformatie:

Cloud: Cloud staat voor eenvoud, time-to-value en snelle innovatie.

De cloud is ongetwijfeld ideaal om innovatie te stuwen in de digitale economie. Terwijl innovatie natuurlijk ook kan bestaan buiten de cloud, heeft de recente geschiedenis aangetoond dat de cloud heel vaak innovatie faciliteert. De cloud is een platform voor snelle ontwikkeling en bedrijfstransformatie. We zijn in een ‘subscription economy’ terechtgekomen, waar meer en meer wordt geleverd en geconsumeerd als een dienst. De consument was de eerste getuige van die shift – wij gebruiken al jaren Gmail, toch? – en nu krijgt de cloud ook impact op bedrijven. Ondernemingen verwachten immers resultaten, geen producten, en ze hebben nood aan schaalbare, flexibele diensten.

De belangrijkste kenmerken van de cloud zijn:

  • Snelle innovatiecycli (ideaal per kwartaal, makkelijk aan te pakken en te configureren)
  • Vlotte toegang tot informatie (best via een rolgebaseerde gebruikerservaring, over departementen heen)
  • Snelheid van aanvaarding, time-to-market (configuratie tijdens set-up en gedurende de levensduur van de oplossing)
  • Eenvoudige integratie (ondersteuning van hybride scenario’s, integratiemogelijkheden en onderhoud van masterdata)
  • Vlot uitbreidbaar (beschikbaarheid en gebruik van een extensieplatform, idealiter als Platform as a Service (PaaS) voor eenvoudige on-boarding en gebruik)

 “Volgens analisten zal 75 procent van alle IT-aankopen tegen 2016 cloudgebaseerd of hybride zijn.”

Mobiel: Mobiel maakt flexibel werken mogelijk, in de 21e eeuw.

Het tilt de vrijheid en de ‘geconnecteerdheid’ van de cloud naar een volgend niveau: mobiel maakt alles toegankelijk, van overal.

We zijn officieel het post-computer-tijdperk binnengestapt. We werken met en gebruiken verschillende toestellen tegelijkertijd. De stijgende populariteit van wearables zoals smart glasses, smart watches, smart tags, enz. zal die trend enkel nog versterken. Het Internet of Things zit nog maar in zijn eerste fase en zet de bestaande business nu al op zijn kop. 

Data: De juiste data gebruiken, in de juiste context, betekent slimmere beslissingen, nieuwe opportuniteiten en uiteindelijk een groot competitief voordeel.

Er is alsmaar meer data. Wat echt telt, echter, is de kwaliteit van de data, eerder dan het volume. Het is niet ‘big’ dat telt, maar ‘right’. ‘Big’ kan natuurlijk belangrijk zijn, begrijp me niet verkeerd, maar wat echt telt is wat je met de data doet. De juiste data, op het juiste moment van het proces: dat is essentieel. Uiteraard moeten we in staat zijn om gestructureerde en ongestructureerde data te verwerken, maar het is vooral belangrijk dat we die data snel kunnen vertalen naar essentiële zakelijke inzichten. 

Netwerken: Netwerken bieden mensen, medewerkers en klanten een platform om hun ervaringen te delen, toegang te krijgen tot content en andere diensten, en hun job beter uit te oefenen. 

Het netwerk maakt deel uit van de ervaringslaag die een levendige marktplaats creëert voor uw medewerkers, partners, leveranciers, (bestaande en potentiele) klanten en het publiek. Bedrijfsnetwerken kunnen de deur openzetten voor een nieuw soort analytics. Dankzij de koppeling, kunnen we immers data verzamelen en in real time data analyseren. Doordat de data door iedereen worden verzameld en geanalyseerd en bovendien mobiel beschikbaar zijn, zijn ze veel zichtbaarder en onmiddellijk voorhanden. Dat verandert de manier waarop deze ecosystemen samenwerken. Bedrijven die op deze manier werken, kunnen samenkomen, samenwerken en connecteren met klanten en hebben een veel snellere en krachtigere impact op markten dan we ooit konden vermoeden. Samenwerking binnen en buiten uw bedrijf is essentieel voor een goede bedrijfstransformatie.

 

Kijk dus altijd eerst wat de waarde van je verandering is voor je bedrijf en zoek dan de technologie om die verandering mogelijk te maken. Gebruik technologie om verandering te initiëren, niet als middel op zich. Neem nu de cloud. Ga voorbij de hype, kijk naar de voordelen en ga er niet van uit dat alles wat via de cloud gebeurt, sowieso goed is. De markt heeft hoe dan ook nood aan hybride scenario’s.  

Advertentie