Naar aanleiding van ons (gratis) seminar over Trends in ICT van 25/6 brengen wij een reeks over de IT-trends in bedrijven. De vierde trend gaat over virtual reality.

Advertentie

Naar aanleiding van ons (gratis) seminar over Trends in ICT van 25/6 brengen wij een reeks over de IT-trends in bedrijven. De vierde trend gaat over virtual reality.

Lopen we binnen onafzienbare tijd allemaal met een technologisch hoogstandje op onze neus rond? De laatste maanden kwamen zowel de ontwikkelingen rond virtual reality als holografie in een stroomversnelling terecht. Wij zetten de feiten voor u op een rij en geven voor beide trends een stand van zaken.
We hebben al verschillende toestelletjes tot onze beschikking, van laptops tot smartphones en tablets, die ons toegang verschaffen tot een digitale wereld, maar binnenkort zullen we een digitale realiteit in onze eigen werkelijkheid kunnen integreren.  Dat belooft zowel virtual reality als holografie. Waar Google Glass niet in geslaagd is, lijkt nu wel te gaan lukken: iedereen aan de (tech)bril te krijgen.

Watertanden
Holografie en virtual reality spelen allebei met de wereld die u waarneemt. Bij holografie spreken we dan over augmented reality. Als u een holografische bril opzet aan tafel, ziet u nog altijd rondom u de keuken of eetkamer maar tegelijkertijd zullen in uw gezichtsveld zich ook virtuele beelden bevinden. Zo zou u bijvoorbeeld direct e-mails kunnen oproepen, weersvoorspellingen opvragen of een Skype-gesprek starten in de ruimte die u door uw lenzen bekijkt.
Het is computergigant Microsoft die holografie stevig op de kaart heeft gezet als trend om in het oog te houden. Zijn aankondiging van de Hololens eind vorig jaar kwam als een donderslag bij heldere hemel, maar heeft wel de tongen in gang gezet en hoge verwachtingen geschept.
Virtual reality is radicaler. Met een VR-toepassing stapt u in een ander universum. Het maakt het mogelijk om u in een compleet nieuwe wereld  te wanen, opgebouwd uit digitale blokstenen. Het is een gadget waar veel gamers van gaan watertanden, maar ook voor andere toepassingen biedt de technologie veel potentieel. Verschillende grote bedrijven hebben een commercieel VR-project in ontwikkeling en staan klaar om hun deel van de markt op te eisen.
Op 25/6 organiseert Smart Business en Business Meets IT een gratis seminar over Trends in ICT. Meer info op: www.businessmeetsit.be 

Advertentie
William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.