Consumenten vertrouwen sociale media het minst met hun data

Een grote enquête peilde bij consumenten naar hun kennis van de data die ze online deelden, de waarde die ze eraan hechten en hoe ze tegenover privacy staan.

Evan Lorne / Shutterstock.com

Juist iets meer dan de helft van 900 ondervraagden vertrouwen sociale media als het om hun persoonlijke informatie gaat. Daarmee scoren de platformen het slechts van alle voorgelegde categorieën. Die resultaten komen uit een groot onderzoek bij consumenten in vijf verschillende landen (de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, China en India).

Ook onderaan bengelen media- en entertainmentbedrijven én overheden. Juist tweederde van de ondervraagden vertrouwt die laatste met hun data. Wie dan wel kan rekenen op de goedkeuring van de consument zijn huisartsen, kredietkaartbedrijven en online winkels.

Bron: (x)

De enquête brengt een interessante paradox aan het licht: 97 procent van de geïnterviewden waren bezorgd over het feit dat hun persoonlijke gegevens misbruikt zouden kunnen worden door bedrijven of overheden. Toch zijn ze heel slecht op de hoogte over welke soort data ze online deelden: gemiddeld wist 27 procent dat hun vriendenlijst werd opgeslagen, maar slechts 14 procent was op de hoogte dat ook hun zoekgeschiedenis wordt bijgehouden.     

Verder moesten ondervraagden een bedrag te plakken op hun data, en zo een schatting geven over hoe waardevol ze deze vinden. Respondenten uit Duitsland hebben gemiddeld gezien het meeste geld over om hun persoonlijke gegevens te beschermen, geïnterviewden uit China en India het minste. De onderzoekers verbonden die laatste vaststelling aan de verschillende culturen in de landen: China en India zijn meer collectivistisch ingesteld, terwijl in Westerse staten individualistische tendensen overheersen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business