Vliegreizen kunnen niet alleen behoorlijk afmattend zijn. Maar voor veel zakenreizigers onder ons is het een heuse bron van ergernis.

Advertentie

Vliegreizen kunnen niet alleen behoorlijk afmattend zijn. Maar voor veel zakenreizigers onder ons is het een heuse bron van ergernis.

De New York Times, via blogger Tom Szaky, en Smart Business lijstte  elk apart de grootste ergernissen op. Gezamenlijk komen we tot deze top zeven.

1.) Vertragingen

Op Europese luchthavens vertrekt gemiddeld één vliegtuig op vijf minstens 15 minuten te laat. Dat blijkt vandaag uit cijfers van de vereniging van Europese luchtvaartmaatschappijen (AEA). Voor veel zakenreizigers zijn vertragingen in het beste geval nutteloos tijdverlies, in het slechtste geval het missen van een aansluiting met alle vervelende gevolgen van dien.

Omgekeerd zijn vliegtuigmaatschappijen vaak minder flexibel. Komt u bijvoorbeeld slechts een veertigtal minuten met enkel handbagage aan de incheckbalie, is de kans dat u niet meer mee mag aanzienlijk.

2.) Gedoe met bagage

Hierbij gaat het niet enkel over de strenge regels rond handbagage, maar ook over het verlies ervan. Nemen er jaarlijks meer dan 2 miljard mensen het vliegtuig, dan raken er 25 miljoen bagagestukken verloren of kwamen ze met vertraging aan. Dat is dus 1 à 1,5 procent van alle reizigers. Maar hoe meer u reist, hoe groter uiteraard de kans om uw bagage kwijt te spelen.

3.) Stroom

Laptops, iPads en smartphones zitten aan het eind van hun Latijn. En nergens vindt u stroomvoorziening, tenzij u ergens een drankautomaat uittrekt. Hoe veel tijd heb je al verspild met het wanhopig zoeken naar zo’n oplaadpunt?

4.) Plaatsgebrek

Vliegt u in economy, dan is het gebrek aan ruimte vaak een ergernis. Te weinig beenruimte of zetels die amper versteld kunnen worden. De zetels hebben een knop om de leuning achteruit te kantelen, maar als u die indrukt beweegt die amper. 

5.) Drank

U moet vaak betalen voor drank op uw vlucht, met name voor alcohol. Wijn- of bierliefhebbers hebben dan ook weinig keuze. U mag doorgaans wel een sandwich en een cola van een vliegveldshop meenemen op een vliegtuig, maar voor pakweg een biertje ligt dit vaak moeilijker.

6.) Your captain speaking

Sommige gezagvoerder horen zichtzelf graag praten of storen u geregeld met onnuttige informatie of verkoopspraatjes. En waarom moeten passagiers telkens opnieuw in hun gesprek of langspeelfilm worden onderbroken om ze te informeren over de temperatuur en de windsnelheid?

7.) Medereizigers

Misschien nog wel de grootste ergernis. Het enige wat nodig is om van beschaafde mensen barbaren te maken, is een trip naar het vliegveld. Althans, zo lijkt het wel. Mensen staan in de rij om te boarden vooraleer hun vluchtnummer wordt aangekondigd.

Ze duwen of blijven altijd in het midden van het gangpad staan. Ze vallen in slaap op de schouder van hun buurman of plaatsen hun bagage zijdelings – en dus weinig efficiënt – in het rek. Sommige zijn ook kortaf of ronduit onbeleefd tegen het vliegtuigpersoneel. 

Advertentie
Avatar
William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.