De zelfrijdende auto's van Google zijn in totaal al bij elf ongevallen betrokken geweest. Maar lag de oorzaak ook bij falende technologie?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



ln een blogpost op Medium heeft Google uit de doeken gedaan hoeveel van zijn zelfrijdende auto’s al betrokken zijn geweest in een ongeval, sinds de start van het project zes jaar geleden. Het bericht komt er nadat het persbureau AP eerder deze week al meldde dat er sinds september vorig jaar vier ongevallen zijn geweest met zelfrijdende wagens.

Volgens Google waren zijn auto’s bij in totaal elf aanrijdingen betrokken. Geen enkel ongeval was echt ernstig en telkens lag de schuld bij mensen. Zeven ongevallen waren te wijten aan andere chauffeurs die achteraan op de Google-auto inreden. Twee waren zijdelingse botsingen. Bij nog een ander ongeval reed een andere auto door een rood licht.

Google onderstreept twee zaken: de algoritmes die het gebruikt in de wagens zijn veel oplettender en foutbestendiger dan menselijke chauffeurs. En: door de ongevallen kunnen die algoritmes nog beter gemaakt worden, zodat de Google-auto nog veiliger wordt dan hij al was.

Voor Google is dit natuurlijk een uitgelezen kans om aan positieve PR te doen en, als de statistieken correct zijn, ziet het er ook goed uit voor het bedrijf.  De boodschap komt ook op tijd, want heel wat overheden en stadsbesturen zijn aan het bekijken hoe ze de zelfrijdende auto’s moeten reguleren.

Te veilig

Het probleem is dat zelfrijdende auto’s ook té veilig kunnen zijn. In een vraaggesprek met The Verge schetst Ford-ingenieur Mike Tinskey het probleem. Wanneer een zelfrijdende auto links of rechts moet afslaan in bijvoorbeeld een grote Chinese stad, is de kans groot dat hij een hele dag wacht op het ideale moment om dat te doen, want er zullen waarschijnlijk voortdurend mensen zijn die over straat lopen. Een menselijke chauffeur daarentegen dwingt zijn plaats af.

Het onderzoek van Google (en ook andere autofabrikanten) naar zelfrijdende wagens is momenteel sterk gefocust op het zoveel mogelijk elimineren van de gevaren van auto’s en dat is een goede zaak. Maar het resultaat daarvan zou wel eens kunnen zijn dat de auto gewoon stilstaat.