IBM gaat samenwerken met Facebook om diens advertenties nog gerichter voor te schotelen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



IBM en Facebook gaan samenwerken om marketeers de tools in handen te geven om gebruikers van het sociale netwerk nog gerichtere reclame voor te schotelen.

IBM heeft heel wat expertise in analytics en dat komt goed van pas om structuur te brengen in de enorme hoeveelheid data die gebruikers elke dag op Facebook posten. Die informatie wordt bovendien gecombineerd met gegevens uit andere bronen, zoals locatie- en weersinformatie, koopgedrag of productvoorkeur. Zo moeten marketeers extra gepersonaliseerde campagnes op kunnen zetten.

Op deze manier kan een webshop bijvoorbeeld advertenties van producten die je eerder op hun site hebt bekeken rechtstreeks plaatsen in je Facebook-feed.

Naast het gebruik van cookies om consumenten te volgen op het web, krijgen adverteerders nu dus een nieuwe tool. IBM hoopt campagnes makkelijker en effectiever te maken: “Deze nieuwe mogelijkheden laten Facebook meer relevante en persoonlijke ervaringen afleveren”, aldus Jay Henderson, hoofd van de strategische afdeling van IBM Commerce tegen Techcrunch.

Facebook zal als onderdeel van de samenwerking ook meewerken met IBM THINKLab, een consultancytak die bedrijven helpt met het ontwikkelen van nieuwe digitale marketingstrategieën.