Facebook klaagt het gebrek aan eenheid in de Europese regels aan. Het bedrijf dreigt met een toepassing met minder functionaliteit voor Europeanen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Een Amerikaans internetbedrijf dat klaagt over Europese regelgeving? Zo zijn er wel meer, maar Richard Allan, chief of public policy bij Facebook, gooit het in een opiniestuk in de Financial Times over een iets andere boeg.

In plaats van te fulmineren tegen de hoeveelheid regels waaraan ondernemingen als Google en Facebook moeten voldoen, klaagt hij vooral het gebrek aan eenheid in de verschillende wetgevingen aan.

Facebook is momenteel het onderwerp van onderzoeken in onder meer Nederland en Duitsland, en werd ook in België al aan de tand gevoeld. Allan noemt die doorlichtingen “overlappend” en in bijna niets verschillend van de maandenlange, intensieve technische audits die Facebook al moest ondergaan toen het zijn hoofdkwartier in Ierland vestigde.

Het gevecht met de administratieve mallemolen die 28 verschillende Europese wetgevingen met zich meebrengt, is volgens de Facebook-directeur een peperdure zaak en een vloek voor het ondernemerschap. Het kan kleine start-ups al nekken nog voor ze goed en wel begonnen zijn. Voor Facebook zelf kan het betekenen dat Europeanen nieuwe functies in de software later krijgen, of “zelfs helemaal niet”.

Ook Europa zelf beseft trouwens dat het lappendeken aan wetten en regels een serieuze rem op de groei kan betekenen. Een van de pijlers van de nieuwe Digitale Agenda 2020 is dan ook getiteld “Digital Single Market” en het voorziet in precies wat Facebook vraagt: een consistente set regels voor alle lidstaten. Of dit aan alle verzuchtingen van Facebook in verband met privacy en transparantie zal voldoen, is een heel andere zaak, maar over fragmentatie zal het bedrijf tegen dan waarschijnlijk niet meer te klagen hebben.