Naar aanleiding van ons seminarie op 5/5 over BI en analytics gingen we op zoek naar klantenverhalen. Geslaagde projecten die tonen hoe inzicht in de praktijk wordt gezet. Dit is deel 2.

Advertentie

Naar aanleiding van ons (gratis) seminarie op 5/5 over BI en analytics gingen we op zoek naar klantenverhalen. Geslaagde en inspirerende projecten die tonen hoe inzicht in de praktijk wordt gezet en bijdraagt tot een efficiëntere bedrijfsvoering en/of een beter resultaat.

Enkele kenmerken hadden verschillende of alle verhalen gemeen. Twee inzichten (inzicht voor iedereen en inzicht uit diverse bronnen) lieten we al in een eerder artikel aan bod komen. Hier volgende de laatste twee inzichten.

3. Inzicht over de toekomst

Ook Axalta Coating Systems, dat meer dan 400.000 verschillende kleuren verf produceert, heeft behoefte aan goede voorspellingen, met name over de favoriete kleuren voor het volgende seizoen.

Hiervoor maken ze gebruik van vele interne en externe marktindicatoren die ze in de SAS-omgeving samenbrengen om betere analyses en toekomstvoorspellingen te maken. Volgens hun EMEA demand manager Filip Buytaert is het concurrentiële voordeel dat ze hieruit puren zo groot dat er naar een ROI zelfs nog nooit is gevraagd.

4. Inzicht op alle niveaus

Net als enkele van de bovenstaande bedrijven was ook voor Omega Pharma belangrijk dat ze analyses en rapporten konden maken op elk mogelijk niveau: bedrijfsbreed maar ook voor elk land afzonderlijk en dan verder tot in de kleinste details.

Aangezien zij gebruik maken van SAP ERP-software hebben zij ook SAP"s BW datawarehouse als "single source of truth" ingevoerd, en na enkele pilootprojecten tevreden vastgesteld dat op elk niveau dezelfde cijfers terugkeren. Een geruststelling bij de eventuele ambitie om ook naar andere landen uit te breiden.

Op 5 mei organiseert Smart Business een (gratis) seminar over business intelligence en analytics in onze Business Meets IT-reeks. Meer info op: www.businessmeetsit.be

Advertentie