Nieuws

Hoe Apple, Facebook en Google start-ups trachten te blijven

Terwijl start-ups ervan dromen om uit te groeien tot de nieuwe Apple, Facebook of Google, proberen grote bedrijven juist de startupmentaliteit vast te houden. Hoe doen zij dat?

Het wordt ook wel een de "innovatieparadox" genoemd: grote techbedrijven hebben veel kennis en vaardigheden in huis en kunnen grote budgetten vrijmaken voro innovatie. Maar toch komen de revolutionaire vaak van startende bedrijven. Vaak hebben hun oprichters bij een van die grote bedrijven gewerkt en konden ze daar om de een of andere reden hun ei niet kwijt.

Techbedrijven zijn zich hier terdege van bewust, en proberen daar wat aan te doen en net die startupmentaliteit vast te houden. Ieder bedrijf doet dat op zijn manier, zo vertelt Eva De Valk in het boek "Silicon Valley".

Apple

Apple probeert de startupmentaliteit vast te houden door de organisatie op een bijzondere manier in te richten. Binnen de organisatie wordt er gewerkt met kleine teams – nooit meer dan honderd mensen, zeg maar het formaat van een middelgrote startup.

De doelstellingen voor de medewerkers worden van bovenaf vastgelegd, maar de werknemers krijgen veel vrijheid in hoe zij die doelstellingen ook effectief concretiseren.

Wat ook belangrijk is: tussen al die teams is er zo weinig mogelijk communicatie. Dat houdt ook de bekende geheimhouding bij Apple in stand en verklaart waarom er relatief weinig uitsijpelt van nieuwe producten. 

Facebook

Facebook hoopt de startupmentaliteit vast te houden door de hackercultuur uit de begintijd van het bedrijf in ere te houden. Oprichter Mark Zuckerberg organiseerde vanuit zijn studentenkamer een legendarische hackatlon. Iets wat het bedrijf nu nog doet jaarlijks.

Medewerkers sluiten zich dan voor een weekend op en komen meet een revolutionair idee voor de dag. De bekende Facebook Timeline is hier bijvoorbeeld uit voortgekomen.

Google

Bij Google worden werknemers aangemoedigd om projecten buiten hun directe functieomschrijving op te zetten. Een bekend voorbeeld is de zogenaamde "20 procent"-regeling, waarbij Google-medewerkers 20 procent van hun tijd mogen besteden aan een project naar keuze. 

Deze 20 procent-regeling duikt nog vaak op bij presentaties over innovatie en HR, maar weet dat CEO Larry Page deze regeling enigszins terugschroefde. Volgens hem groeide het bedrijf teveel alle kanten op.

De interne start-up

Een relatief nieuwe ontwikkeling is dat techbedrijven in Silicon Valley intern speciale afdelingen oprichten waar werknemers vrijuit mogen experimenteren. Zo heeft Facebook Creative Labs. Amazon experimenteert met nieuwe producten in het hardwarelab Lab 126, waar hun eigen smartphone Amazon Fire uit voortkwam.

Google heeft dan weer een mysterieus onderzoekslab Google X, waaar wordt gewerkt aan projecten zoals de zelfrijdende auto en project Loon, waarmee het bedrijf internettoegang wil aanbieden via reusachtige luchtballonnen. 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business