Naar aanleiding van ons seminarie op 5/5 over BI en analytics gingen we op zoek naar klantenverhalen. Geslaagde projecten die tonen hoe inzicht in de praktijk wordt gezet. Al bestaan er diverse vormen van inzicht.

Advertentie

 

Naar aanleiding van ons (gratis) seminarie op 5/5 over BI en analytics gingen we op zoek naar klantenverhalen. Geslaagde en inspirerende projecten die tonen hoe inzicht in de praktijk wordt gezet en bijdraagt tot een efficiëntere bedrijfsvoering en/of een beter resultaat. Enkele kenmerken hadden verschillende of alle verhalen gemeen. Een overzicht.

1. Inzicht voor iedereen

Vele van de klantenverhalen die we hier bespreken, hebben één kenmerk gemeenschappelijk: het inzicht dat vroeger beperkt bleef tot enkele bevoorrechte gebruikers, wordt nu beschikbaar gesteld voor velen.

Bij de producent van dierenvoeder Royal Canin bijvoorbeeld ziet general manager Thierry Rambaud de BI-software zelfs onverwachte richtingen uitgaan: "Onze verkopers gebruiken de dashboards bij hun klanten om de presentaties en gesprekken te faciliteren. Zo zien beide partijen veel sneller opportuniteiten en kunnen er betere resultaten geboekt worden."

Ook zijn district managers hebben een accurater beeld van hun regio; met het bijkomende voordeel dat ze allemaal met dezelfde rapporten waardoor ze de resultaten beter kunnen vergelijken. Tegelijk leent de software zich wel tot eenvoudige en snelle analyses, waardoor de gebruikers niet hoeven te wachten op het IT-team wanneer ze op zoek zijn naar nieuwe inzichten.

2. Inzicht uit vele bronnen

De gegevens komen ook steeds vaker uit zeer uiteenlopende bronnen. Vaak wordt hier het verschil gemaakt tussen analytics en BI, waar de gegevens uit één enkele bron worden gehaald.

Maar dit wordt ook nu al voor de eindgebruiker een artificieel onderscheid. De klant wil gewoon de inzichten krijgen die hem of haar de juiste beslissingen helpt nemen in de bedrijfsvoering.

Zo ook AVA, retailer in papierwaren, die analyses uitvoeren op hun gegevens uit het ERP-systeem maar ook uit de kassasystemen. "Elk kasticket kan een schat aan informatie bevatten", zegt bestuurder en IT-directeur Koen Van Weddingen hierover: "Zo analyseren wij tijdens drukke periodes dagelijks de verkopen per product en per vestiging, waardoor wij de leveringen beter kunnen afstemmen zodat een winkel niet zonder stock valt, maar ook niet teveel stock krijgt “

Ook bij De Lijn beperkt men zich niet tot één gegevensbron. Maar daar gaat men nog één stapje verder. Daar worden in de IBM Datawarehouse diverse types gegevens ingeladen, gegevens uit de operationele systemen maar ook gegevens uit externe bronnen die kunnen bijdragen tot het oplossen of voorkomen van specifieke problemen.

"Zo kunnen we de weersvoorspellingen voor de komende dagen inladen en die vergelijken met het gebruik van het openbaar vervoer bij gelijkaardige weersomstandigheden. Op basis daarvan kunnen we wellicht behoorlijk accurate voorspellingen doen over de passagiersaantallen voor de komende dagen", zo illustreert BICC-manager Sven Croon de mogelijkheden. 

In een volgende aflevering van deze reeks behandelen we nog twee andere vormen van inzicht.

Op 5 mei organiseert Smart Business een (gratis) seminar over business intelligence en analytics in onze Business Meets IT-reeks. Meer info op: www.businessmeetsit.be

Advertentie