De winst van Microsoft daalt. Maar toch zijn er positieve aspecten aan de kwartaalresultaten van Microsoft. Zo groeien de cloud-diensten en zijn de vooruitzichten voor Lumia-telefoons en Surface-tablets goed.

Advertentie

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft Microsoft 21,7 miljard dollar omzet gedraaid en daar 4,98 miljard dollar winst uit gepuurd. De omzet steeg met zes procent ten opzichte van vorig jaar, de winst daalde echter met twaalf procent.

Microsoft merkt op dat er voor “190 miljoen dollar integratie- en herstructureringskosten” zijn opgenomen in de cijfers. Die komen van de overname van de smartphone-activiteiten van Nokia.

De omzet uit de Surface-tablets (goed voor 713 miljoen) steeg met 44 procent tegenover vorig jaar. Hoeveel tablets Microsoft verkoopt, geeft het bedrijf nog altijd niet prijs, maar de omzetstijging lijkt er op te wijzen dat het de goede kant uit gaat.

Van de Xbox-console gingen er 1,6 miljoen stuks over de toonbank dit kwartaal, dat is minder dan de twee miljoen in het derde kwartaal van 2014. De omzet uit het Xbox-platform daalde met bijna een kwart, vooral door lagere verkopen en lagere prijzen. De prijsdaling die Microsoft doorvoerde voor een Xbox-console zonder Kinect-controller, lijkt de hegemonie van Sony’s Playstation voorlopig niet te bedreigen.

Wat telefoons betreft, lijkt Microsoft zich de laatste tijd vooral te concentreren op de lagere regionen van de markt. Een nieuw topmodel komt er niet zolang Windows Phone 10 niet is gelanceerd, zo liet het bedrijf al weten. Microsoft verkocht 8,6 miljoen Lumia’s dit kwartaal, 18 procent meer dan vorig jaar. De prijzenslag liet de omzet uit telefoons wel met 16 procent dalen.

Op de PC-markt is de toestand voorlopig nog fragiel. De OEM-inkomsten uit Windows gingen er met liefst 22 procent op achteruit, ook het vorige kwartaal was al even slecht. Inkomsten uit Office laten een gemengd beeld zien. De overgang naar Office 365 en de zwakke toestand op de Japanse markt (waar Office erg populair is), zorgden voor een daling van 41 procent in consumentenomzet. Aan de andere kant steeg het aantal abonnementen op Office 365 tot bijna 12,5 miljoen stuks. Microsoft slaagt er dus wel in om gebruikers te overtuigen dat de toekomst in de cloud ligt.

De omzet uit alle cloud-activiteiten kon dan ook ruim verdubbeld worden, dankzij Office 365, Azure en Dynamics CRM Online. De beslissing van topman Satya Nadella om cloud als focuspunt in de Microsoft-strategie te zetten, lijkt dus zijn vruchten af te werpen.