Gratis bestaat niet. Ook kosteloze apps hebben een verborgen prijs die je betaalt. En dan hebben we het niet over in-app-aankopen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Gratis bestaat niet. Ook niet bij de apps in de Google Play Store of Apple App Store.

Heel vaak baseren deze apps zich op het zogenaamde freemium-model. Dit is een bedrijfsmodel waarbij een product of dienst (meestal een digitaal product zoals aan app of webdienst) gratis wordt aangeboden, maar men geld vraagt voor geavanceerde gebruiksmogelijkheden of functionaliteit.

Maar er zijn nog andere verborgen kosten. Uit een studie blijkt dat gratis applicaties zoveel advertenties bevatten, dat het een effect heeft op de batterijduur, dataverbruik en geheugen van uw apparaat.

Gemiddeld gebruiken applicaties met advertenties 16 procent meer energie, wat de batterijduur van een smartphone tot wel 2,5 uur kan verkorten. “Advertenties in ‘gratis’ apps legen de batterij van je smartphone sneller, maken je telefoon langzamer en verbruiken meer data”, aldus William Halfonds, coauteur van de studie.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt verder dat de advertenties in gratis applicaties tot 22 procent meer geheugen gebruiken en 56 procent meer arbeid vragen van de CPU. De advertenties in applicaties moeten worden gedownload, wat gemiddeld tot 79 procent meer data kost dan apps zonder advertenties.

Dit heeft gevolgen aan de kant van de gebruiker. Applicaties met advertenties krijgen een lagere waardering, gemiddeld 0,003 sterren minder op een schaal van vijf in vergelijking met advertentieloze apps.

“Absoluut gezien is dit weinig, maar in de drukke en competitieve wereld van apps is het een enorm verschil. Het kan het verschil betekenen tussen een download of niet worden gezien”, aldus Halfonds. Hij hoopt dat app-ontwikkelaars de studie opmerken. “Op dit moment hebben ze geen idee”, zegt hij.

Het onderzoeksteam vergeleek 21 topapplicaties in de periode tussen januari en augustus vorig jaar. Deze zijn geselecteerd uit een lijst van 10.750 apps, die in de top 400 van elk van de 30 categorieën van Google Play stonden. De effecten zijn gemeten op een Samsung Galaxy S2.

Op 5 mei organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over mobile business. Meer info over dit seminarie vindt u op: www.businessmeetsit.be