Een vooraanstaand 3D printer-bedrijf ontslaat één medewerker op vijf. Is de hype in 3D printing al voorbij?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Van de vijfhonderd mensen die momenteel nog bij Makerbot werken, een Amerikaanse fabrikant van 3D-printers uit Brooklyn, worden er een honderdtal ontslagen. Ook worden de drie eigen Makerbot-winkels die het bedrijf uitbaat, gesloten.

Makerbot is een fabrikant die zich met zijn 3D-printers vooral op consumenten en "prosumers" richtte en niet zozeer op de zakelijke markt. In 2013 werd het overgenomen door Stratasys, een bedrijf dat al sinds 1989 3D-printers bouwt. Stratasys betaalde toen 403 miljoen dollar in aandelen voor het bedrijf. Bij dat bedrag kon nog ruim 200 miljoen dollar bijkomen, als er bepaalde doelstellingen werden gehaald.

Volgens de website Motherboard is de herstructurering het geesteskind van de nieuwe directeur van het bedrijf, Jonathan Jaglom. Hij nam bij de overname het roer over van Jenny Lawton die nu een functie bij Stratasys bekleedt.

Tussen 2012 en 2014 is Stratasys met ongeveer 600 procent gegroeid. In een mededeling zegt het bedrijf dat de reorganisatie er komt om “te blijven focussen op wat belangrijk is voor onze klanten”. Het gaat dan onder meer over “het verbeteren van de producten en het laten groeien van het 3D-ecosysteem”. Makerbot zal zijn retailplannen in de toekomst ook gaan waarmaken met “nationale partners” en moet meer aanwezig zijn in de professionele en educatieve markt, aldus Stratasys. 

Toch geeft de ontslagronde te denken over de toekomst van 3D printing voor de particuliere markt op korte termijn. Eerder gaf onderzoeksbureau Gartner ook al aan dat het nog vijf jaar zou duren vooraleer 3D printing zou doorbreken.