Niet security, maar business intelligence en analytics zijn voor meeste banken de komende maanden de prioriteit. Dat blijkt uit een recente studie.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Als het gaat over investeringen in IT krijgen business intelligence en data analytics de hoogste prioriteit bij 29 procent van de banken. Dat blijkt uit onderzoek van het consultancybureau Ovum. Veiligheid blijft steken op 28 procent.

“Hoewel veiligheid een prioriteit zal blijven voor de banken, komen business intelligence en data analytics naar voren als dé kritische factoren voor 2015”, zo klinkt het in het rapport. Nu veel markten al een tweede of derde golf zien in online en mobiele platforms, is pc-bankieren een noodzaak geworden om omzet te genereren. Data analytics kan daarbij in real time zorgen voor erg interessante informatie, bijvoorbeeld voor marketing- en communicatiedoeleinden.

Nog volgens Ovum zullen banken hun IT-uitgaven in 2015 met 43 procent optrekken, vergeleken met 2014. Twee derde van de 582 onderzochte banken is van plan zijn budget te verhogen. De 131 miljard dollar die er dit jaar wordt uitgegeven, zal in 2019 stijgen tot bijna 158 miljard dollar. Vooral online en mobiel zullen daarbij meer geld ontvangen.

Van het IT-departement wordt daarbij niet alleen dienstverlening verwacht, maar ook innovatie, zegt Ovum. De leidinggevenden rekenen op IT om alle huidige veranderingen (mobiele platformen, sociale media, SAAS, IAAS en andere –AAS,…) de baas te kunnen.

Tegelijkertijd mogen de investeringen in zaken die de klant te zien krijgt, de ontwikkelingen in de back office niet in de weg staan. Banken moeten de verleiding kunnen weerstaan om eenmalige en afgeschermde innovaties te doen, die enkel winst op korte termijn genereren. De klantenvoorkeuren blijven evolueren en dus moet de back office altijd klaar staan om toekomstige noden te kunnen opvangen.

Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met nieuwe concurrenten. Door de veranderende bankwetten krijgen nieuwe, soepele spelers kansen en ook grote technologiebedrijven hebben hun oog op de banksector laten vallen. Zij hebben het voordeel dat ze geen oude, bestaande infrastructuur in de lucht moeten houden en dus snel kunnen inspelen op nieuwe verwachtingen van klanten.

Op 5 mei organiseren Smart Business en ZDNet.be een gratis seminarie over business intelligence en analytics. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven vindt u op www.businessmeetsit.be.