Hoe je IT werkende krijgt in elke organisatie? Simpel: het draait allemaal om menselijke relaties. Hier zijn enkele voorbeelden hoe de toppers het aanpakken.

Advertentie

IT draait om mensen. Wie ontwerpt de computers en alle applicaties? Juist, mensen. Wie maakt er dagelijks gebruik? Alweer: mensen.

Het klinkt voor de hand liggend, maar de menselijke factor wordt al te vaak over het hoofd gezien in IT. Men heeft tegenwoordig de mond vol van termen als “de digitale transformatie” en “de informatie-revolutie”. Het zijn gemakkelijke slogans om de de veranderingen te beschrijven die elke dag rondom ons plaatsvinden. Maar geen enkele verandering komt er zo maar.

De rol die IT speelt in onze samenleving is het resultaat van de complexe relatie tussen mensen en technologie. Hoe kunnen we die relatie beter begrijpen? En welke strategieën kan je aanwenden om er voor te zorgen dat je de menselijke factor niet uit het oog verliest?

Telefoon in de slaapkamer
Sociale theoretici als Michael Serres en Bruno Latour proberen in de “actor-network theory” uit te leggen hoe technologie enkel kan begrepen worden door de manier waarop die gelinkt is aan de sociale context, zoals de arbeidsplaats. Het komt er op neer dat het zinloos is om te spreken over de “impact” van een systeem of dienst op een onderneming. Technologie moet begrepen worden binnen de context van het gebruik. Een telefoontoestel op het werk wordt heel anders gebruikt dan een telefoontoestel in de slaapkamer. Het is een simpel gegeven dat blijkbaar toch moeilijk te vatten is.

De CIO en de toplui van het bedrijf kopen misschien wel diensten en systemen aan, maar de manier waarop deze ingezet worden, hangt compleet af van de menselijke karakteristieken. Om zoveel mogelijk uit IT te halen, moeten CIO’s dus prioriteit geven aan hechte werkrelaties tussen collega’s.

Hard werken
Elke succesvolle CIO hangt af van een goed team. Elk lid van dat team moet zijn zegje kunnen doen. Om open en creatief denken te stimuleren installeerde Bruna Pellicci, CIO van het advocatenbureau Ashurst, een innovatie-team in het bedrijf dat over de departementen heen werkt. Zij moeten de IT-jongens samen brengen met de advocaten en het ondersteunende personeel van de firma. Ook buitenstaanders worden regelmatig uitgenodigd op deze sessies, die typisch enkele uren duren.

Ook Sean Harley, de IT-directeur van uitgeverij Top Right Group, erkent de rol van de menselijke factor. Als de CIO de motivaties van individuen binnen en buiten het bedrijf niet kent, heeft hij met een probleem. Harley zit met elke potentiële kandidaat die het bedrijf in dienst wil nemen een kwartier samen, nog voor er een formele aanbieding is. “Voor mij is het essentieel dat ik begrijp hoe ze zijn als individu en wat hun interesses zijn”, zegt hij. “Ik wil meer van hen weten dan hoe ze zich op de werkvloer gedragen.”

Volgens Harley helpt zijn interventie de kandidaten ook te begrijpen in wat voor bedrijf ze terecht zullen komen. “We zijn een zeer gedreven organisatie en er wordt hier hard gewerkt. Die boodschap wil ik overbrengen. Ik wil veerkrachtige mensen die cultureel goed bij ons passen.”

Voormalig Tullow-CIO Andrew Marks is nog zo’n kaderlid die graag ziet dat technologiemensen bij het recruteringsproces betrokken worden. Om zo goed mogelijk van digitale technologie gebruik te maken, moeten IT-leiders op een nieuwe manier talent binnenhalen, zegt hij. Hun cv met een lijstje van bedrijven waar ze vroeger voor gewerkt hebben en de projecten die ze deden, wordt daarbij minder belangrijk. De ondernemersgeest die mensen laten zien kan veel meer de doorslag geven.

“Ik herinner me verschillende keren dat kandidaten in “Dragon’s Den” (een tv-programma waarin mensen met een goed idee op zoek gaan naar investeerders) te horen kregen: “Het is niet je product dat ik wil, maar de manier waarop je denkt”. Ik hoop ook gebruik te kunnen maken van de creativiteit en spirit van mensen.”

Mensen moeten het doen
Om die creativiteit aan te zwengelen, moeten CIO’s dus begrijpen dat het gebruik van technologie volledig afhangt van de context waarin deze geïmplementeerd wordt. Technologie kan nieuwe opportuniteiten helpen creëren voor bedrijven.  Maar het zijn de mensen die het uiteindelijk moeten waarmaken en die het succes vormen van elk IT-project. 

Advertentie