De jongste technologische evoluties, onder meer met wearables en aanverwante technologie, dreigen een gevaar te worden voor de verzekeringssector.

Advertentie

De jongste technologische evoluties, onder meer met wearables en aanverwante technologie, dreigen een gevaar te worden voor de verzekeringssector.

Het hele zakelijk model van verzekeraars baseert zich namelijk op het feit dat personen met een laag risico zich tegen mogelijke problemen willen indekken. Deze klanten financieren de uitkeringen, die moeten worden uitgekeerd aan de slachtoffers van ongevallen of ziektes.

De doorbraak van wearables en de zogenaamde quantified self-trend zet dat hele model op de helling, merkt The Economist op. Door de nieuwe technologieën raken consumenten beter geïnformeerd over actuele risico’s. Met als gevolg dat ze minder geneigd zouden zijn om het bestaande contract en premie te aanvaarden.

Persoonlijke data

Bovendien wijst The Economist erop dat het vooral de technologiebedrijven zijn, die de beschikking krijgen over data rond veiligheid en gezondheid. Zij staan hiermee op de eerste rij om de klant te begeleiden, ook al hebben we te maken met een erg gereglementeerde omgeving.

Persoonlijke data lijken alvast het nieuwe ontginningsgebied voor veel bedrijven. Klanten staan er niet weigerachtig tegenover. Uit recent onderzoek van Rocket Fuel blijkt dat meer dan de helft (56 procent) van de gebruikers van wearables en gezondheids- en fitness apps hun data delen in ruil voor het (gratis) gebruik van de dienst.

Heel wat respondenten (ongeveer 45 procent) zijn, zo blijkt uit dit onderzoek, zelfs geneigd om informatie over hun slaap of gemoedsgesteldheid te delen met bedrijven.

 

Advertentie