Facebook stelt dat een onderzoeksrapport van de Belgische Privacycommissie over dat het sociale netwerk de Europese wet- en regelgeving overtreedt het bij het verkeerde eind heeft.

Advertentie

Uit een eigen onderzoeksrapport trok de Belgische Privacycommissie vorige week de conclusie dat Facebook de surfgewoontes van Europese gebruikers in de gaten houdt, zelfs wanneer zij expliciet aangeven dit niet te willen. De social-mediagigant stelt dat het rapport halve waarheden bevatten en niet juist is. Het bedrijf geeft echter wel toe dat het data verzameld heeft van niet-Facebookgebruikers via websites met een ingebouwde Like-knop, maar dat dit door een bug kwam.

Facebooks eerste reactie was dat het rapport feitelijke onjuistheden bevat en dat de onderzoekers nooit contact hebben opgenomen om hun beweringen voor te leggen. Het bedrijf claimt dat eigen pogingen om in contact te komen met de Belgische gegevensbeveilingsautoriteit op weerstand stuitte en bleef volhouden dat het nieuwe privacybeleid niet in strijd is met de Europese wet- en regelgeving.

Lange tijd bleef het stil rond Facebook. Het bedrijf deed niet uit de doeken om welke feitelijke onjuistheden het ging. Daar treden ze nu wel mee naar buiten om alles weer recht te zetten. “Het rapport heeft het meerdere keren mis bij beweringen hoe Facebook informatie gebruikt om onze dienst te leveren aan meer dan een miljard mensen wereldwijd”, zegt vicepresident van Europees beleid bij Facebook Richard Allen.

Like-knop
Een van de zwaarste claims in het rapport is dat Facebook de Like-knop op websites van derden gebruikt om iedereen op het web in de gaten te houden, zelfs wanneer ze geen onderdeel zijn van het sociale netwerk. In het rapport staat te lezen dat dit mogelijk was via een cookie met de naam "datr", speciaal voor niet-gebruikers. 

Volgens Facebook zijn de onderzoekers hier niet op kwade wil gestuit, maar op een bug. “Het is niet onze bedoeling cookies te plaatsen bij mensen die websites bezoeken om Social Plugins, maar nog nooit op Facebook.com zijn geweest voor het aanmaken van een account”, legt Allen uit. “De onderzoekers hebben een paar voorbeelden gevonden waar dit gebeurd is. Zodra wij daarvan op de hoogte waren gebracht zijn gaan kijken hoe we dit voortaan kunnen voorkomen.”

Sociale advertenties
Verder stelt het bedrijf met respect om te gaan met mensen die ervoor kiezen geen speciaal voor hun geselecteerde advertenties te willen zien, dat het mogelijkheden biedt om weg te stappen bij sociale advertenties en deze wensen te respecteren op alle apparaten. De Belgische onderzoekers beweren juist dat dit niet kan.

“Als iemand ervoor kiest niet te willen deelnemen dan gebruiken wij niet langer informatie over de websites en apps die die persoon bezoekt om op Facebook speciaal geselecteerde advertenties te tonen”, vertelt Allen. “Mensen kunnen via de European Interactive Digital Advertising Alliance kiezen om niet alleen bij Facebook, maar ook bij honderden andere bedrijven deze ads niet meer te zien. Wij respecteren die keuze op elk apparaat, of het nu je telefoon, tablet of computer is. Het betekent niet alleen dat we je geen speciaal geselecteerde advertenties meer tonen, maar ook dat geen informatie meer toevoegen aan de lijst met dingen waar je belangstelling voor hebt.”

Allen: “Facebook ontvangt internet standaard webimpressies of bezoekersinformatie wanneer mensen websites bezoeken met onze plug-ins of andere integraties. De onderzoekers noemen dit misleidend "tracking". In tegenstelling tot veel andere bedrijven, leggen wij ooit hoe we deze informatie gebruiken en welke controle we bieden aan gebruikers op internet. Daarbij respecteren we de keuzes die mensen maken voordat we informatie gebruiken voor sociale advertenties.”

Advertentie