Nieuws

Big data: communicatie en gezond verstand

Op 5 mei organiseert Smart Business een gratis seminar over BI, big data en analytics. "Big Data is een stiel op zich, en niet zomaar een onderdeel van IT."

Big Data is een stiel op zich, en niet zomaar een onderdeel van IT. Dat onthouden we van het seminarie over het onderwerp dat Smartbiz enkele weken geleden organiseerde. In de juiste handen kan Big Data echter wel een krachtige tool zijn. 

Op 5 mei organiseren we een nieuw gratis seminar over BI, analytics en (ook wel voor een deel) over big data. Hieronder vindt u het verslag van het vorige seminar.

Wie met Big Data bezig is, kent het belang van zijn werk goed genoeg. Het management van een bedrijf tast vaak meer in het duister. Big Data en Data Science zijn maar al te vaak buzwoorden waaraan een manager geen juiste inhoud kan koppelen. Zo denken veel mensen dat Big Data niet veel meer is dan een IT-project.

Apart vakgebied

De waarheid is echter complexer, en daarom is het belangrijk dat de kloof tussen de datawetenschappers en de zakelijke wereld gedicht wordt. Dat vindt Philippe Van Impe van de Brussels Data Science Community, en hij wordt daarin bijgestaan door de andere sprekers op het seminarie.

Van Impe wil de wereld duidelijk maken dat Big Data meer is dan data-onderzoek van grote telecomoperatoren. “Research is er mee gebaat”, aldus van Impe. “Denk maar aan onderzoek naar DNA.” De Brussels Data Science Community wil zowel wetenschappers als professionals duidelijk maken wat ze kunnen bereiken met Big Data-onderzoek, en hoe ze dat moeten doen. Alles begint volgens Van Impe met een goede datawetenschapper.

Datawetenschap is een uniek vakgebied, en wie goede resultaten wil heeft capabel personeel nodig. Zomaar een IT-er of statisticus promoveren tot datawetenschapper zal zich wreken. Volgens Van Impe moet een datawetenschapper een gebalanceerd profiel hebben: “Hij of zij moet verstand hebben van IT en Big Data, maar ook statistiek en geavanceerde analysetechnieken zoals predictive modeling en Machine Learning”. Toch mag je niet op zoek gaan naar een topnerd: “Communicatie is van levensbelang”.

Communicatie

Laurent Fayet van Euroclear sluit zich daar bij aan. Fayet stampte de Big Data-initiatief van Euroclear uit de grond. Die bevind zich nu onder het IT-departement, iets dat hij in de toekomst graag anders zou zien.

Na een eerste mislukte poging om nuttige resultaten te verkrijgen met zijn Big Data-initiatief leerde Fayet het belang van goede communicatie. “Een bedrijf zit niet te wachten op Big Data-analyse. Je moet tijdens elke stap van de weg uitleggen waarom je werk belangrijk is. Goede communicatie en samenwerking met iedereen is onontbeerlijk. Het is immers de bedoeling dat je bedrijf aan de slag gaat met de bevindingen van je data-analyse.”

Niet duur

Volgens Fayet moet data-analyse op termijn een natuurlijk onderdeel van het strategisch beslissingsproces worden, maar hij beseft dat zoiets tijd kost. Management overtuigen om een pilootproject te starten is de eerste stap. Daartoe is het belangrijk dat de betrokken partijen weten dat zoiets niet duur hoeft te zijn. “Wij voerden ons project uit dankzij Hadoop en andere volledig gratis opensource-software, waardoor investeringen minimaal bleven.”

Als raad geeft Laurent Fayet nog mee dat hij Big Data-analyse gebruikt om naar antwoorden op concrete vragen te zoeken. In het wilde weg verbanden beginnen zoeken in een berg data die toevallig klaar licht werpt niet zo snel vruchten af, aldus de man.

Voeten op de grond

Jackie Janssen van Cegeka is het daarmee eens. Hij voegt daar nog aan toe dat gezond verstand belangrijk blijft. Zijn bedrijf analyseert Big Data op een kleinere schaal, maar ook hier wordt er gezocht naar antwoorden op concrete vragen. In  een grote hoeveelheid data kan je dikwijls correlaties vinden, maar die zijn niet altijd zinnig. “En datascientist moet met z’n voetjes op de grond blijven staan.”

Dat vinden ze ook bij de FOD Financiën, waar in totaal 40 datawetenschappers werken, verdeelt over de verschillende afdelingen. “Onze datateams zitten samen met de rest van het personeel. Ze zijn verdeeld over de verschillende afdelingen waar ze naast het ander personeel van de dienst Financiën werken. Voor ze aan de slag gingen kregen ze een cursus van drie maanden, waardoor de datawetenschappers en de rest van het personeel vlot kunnen communiceren.”

Totaalplaatje

“Niet alleen communicatie binnen het bedrijf is belangrijk”, besluit Robert Pearson van HP, “ook de communicatie tussen de verschillende data-afdelingen van uw bedrijf is van belang.” Volgens Pearson staat data maar al te vaak verspreid over verschillende servers die niet met elkaar praten, wat volledige analyse bemoeilijk. Hij raad aan de nodige software te gebruiken zodat het werk van de datawetenschappers alle beschikbare data in beschouwing neemt.

Op 5 mei organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over mobile business. Meer info over dit seminarie vindt u op: www.businessmeetsit.be 


Laurent Fayet van Euroclear

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business