In een rapport van de Belgische Privacycommissie staat te lezen dat Facebook surfgewoontes van Europese gebruikers in de gaten houdt, zelfs wanneer zij expliciet aangeven dat niet te willen.

Advertentie

Facebook blijkt de surfgewoontes van Europese gebruikers in de gaten houden, zelfs wanneer zij expliciet aangeven dat niet te willen. Dit blijkt uit een rapport van de Belgische Privacycommissie. Onderzoekers beweren dat het sociale netwerk mensen volgt die zijn uitgelogd of niet eens een Facebookaccount hebben. Hierdoor overtreedt Facebook niet alleen de wet, maar negeert het ook de wensen en rechten van de gebruikers.

In Europa ligt Facebook al maanden onder een vergrootglas. Een eerdere versie van het rapport concludeerde al dat het sociale netwerk de wetten blijft overtreden die in het leven zijn geroepen om de consument online te beschermen. In de laatste versie duiken de onderzoekers dieper de materie in en testen ze onder meer hoe diverse plug-ins gebruikt worden om gebruikers te volgen.

Cookies
“Wanneer een ingelogde Facebookgebruiker een website bezoekt met plug-ins van het sociale netwerk, ontvangt Facebook de gebruikers-ID, browser-ID en het webadres van de bezochte pagina”, staat in het rapport te lezen. “Wanneer een gebruiker bewust uitlogt, blijft Facebook hem identificeren via cookies in de browser. Op de manier wordt zijn surfgedrag gevolgd.”

De onderzoekers denken dat het nog verder gaat dan dat. Cookies blijven namelijk achter op een systeem, zelfs nadat een gebruiker zijn account heeft gewist. Verder is het sociale netwerk in staat via bepaalde plug-ins mensen te volgen die nooit een account hebben aangemaakt. Websites als OkCupid, MTV en MySpace plaatsen cookies van Facebook op je pc, zelfs je nergens op hebt geklikt.

Het verdienmodel van Facebook zit hem in het maken van reclame. Hoe meer ze van je weten, hoe gerichter ze advertenties kunnen tonen. “Dat bereiken ze door je zoveel in de gaten te houden”, zegt professor Bart Preneel, een Belgische codeur en mede-auteur van het rapport.

"Feitelijke onjuistheden"
Facebook is het niet eens met de conclusies van het rapport en trekt deze in twijfel. “Het rapport bevat feitelijke onjuistheden”, laat een woordvoerder aan The Verge weten. “De schrijvers hebben nooit contact met ons opgenomen. Ze hebben geen poging gedaan meer duidelijkheid te krijgen over de aannames waarop het rapport is gebaseerd. We hebben geen kans gekregen te reageren voor publicatie. We hebben uitgebreid commentaar gegeven op de eerdere versie van het rapport. Daarna hebben we aangeboden om samen te komen om uit te leggen waarom het niet klopt, maar ze willen niet met ons om tafel.”

Het rapport is gemaakt in opdracht van de Belgische Privacycommissie en is samengesteld door diverse codeurs en telecom- en media-onderzoekers van de Universiteit van Leuven en de Vrije Universiteit Brussel.

Advertentie