Microsoft maakt de basisfunctionaliteit van zijn kantoorpakket gratis voor alle toestellen met een schermformaat van 10,1 inch of kleiner.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Microsoft gaat de basisfunctionaliteit van Office gratis maken voor kleine laptops en tablets. De reus uit Redmond zet daarmee zijn strategie van gratis software verder.

Microsoft past nu reeds een freemium model toe voor zijn Office-apps op Android en iOS. Dat wordt binnenkort uitgebreid naar alle apparaten, ook op het Windows-platform, met een schermformaat van 10,1 inch of kleiner. Met de gratis versie van het kantoorpakket kan je nieuwe documenten aanmaken en basisbewerkingen uitvoeren, maar voor meer geavanceerde functies heb je nog altijd een Office 365-abonnement nodig.

Het blijkt een strategie die loont. Office voor iOS werd al meer dan 80 miljoen keer gedownload, maar ook het aantal premium abonnementen is mee gegeroeid, zo schrijft Microsoft in een blogpost. “Office 365 Home en Office 365 Personal zijn gegroeid tot meer dan 9,2 miljoen abonnees in het laatste kwartaal, een stijging van 30 procent.”

Voor bedrijven houdt Microsoft vast aan het subscription-only model, omdat het daar meer steek houdt vanwege de specifieke behoeften van zakelijke gebruikers. Daar ziet de computerreus jaar op jaar een globale stijging van 88 procent, hoewel het marktaandeel van Office 365 in België nog vrij beperkt is.

Historisch gezien zijn Office en Windows de grote geldwinners voor Microsoft, maar het bedrijf is die focus stilaan aan het verschuiven. Ook Windows wordt gratis aangeboden aan fabrikanten van kleine toestellen en Windows 10 wordt een gratis upgrade voor iedereen, zelfs voor piraten. Het bedrijf is ook reeds overeenkomsten aangegaan met fabrikanten als Samsung en Dell, om zijn software standaard op Androidapparaten mee te leveren.

Dit alles in een poging om zoveel mogelijk gebruikers naar zich toe te trekken en een ecosysteem uit te bouwen op basis van het in de mobiele sector zo vaak toegepaste freemium model, waar tevreden gebruikers uiteindelijk toch voor willen betalen.