Carrefour introduceert een kleine scanner waarmee je thuis producten aan een boodschappenlijstje kan toevoegen. Het toestel herkent vrijwel ieder item maar stelt indien nodig Carrefour-alternatieven voor.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De Connected Kitchen verbindt je keuken met het internet en de supermarkt. Het toestel, een product van Carrefour, krijgt de vorm van een scanner die je aan je koelkast kan plakken. Dat meldt de keten in een persbericht. De scanner heeft toegang tot een immense database van 1,3 miljoen barcodes. Daardoor herkent de Connected Kitchen zowat alle producten die je er voor houdt.

Magneet

Het opzet is dat je via de slimme koelkastmagneet snel producten kan bijbestellen die op zijn. Zo houd je bijvoorbeeld een leeg melkkarton voor de scanner om nieuwe melk te kopen. Het ding is verder uitgerust met spraakherkenning, zodat je ook dingen kan bestellen die je nog niet in huis hebt. Dankzij de grote database kan je zelfs producten van de concurrentie voor de neus van de Connected Kitchen houden, al moet je niet verwachten dat die actie zich vertaalt in een bestelling bij Colruyt of Delhaize: de keukenhulp zal trots een Carrefour-alternatief voor het desbetreffende product voorstellen.

Na het scannen verschijnen producten in het winkelmandje van de online Carrefour-account van de gebruiker. Omdat de Connected Kitchen een apart toestel is dat volgens de supermarkt in de keuken moet hangen heeft heel de familie er eenvoudig toegang toe. Zo kan de allerkleinste zonder problemen twintig potten napoleonbollen bestellen. Papa kan die bestelling dan verwijderen uit de winkelmand bij het online nakijken, waarna hij betaalt en de producten kan afhalen, net zoals dat voordien al ging met de online dienst.

Concurrentie

Carrefour claimt dat de Connected Kitchen een Belgische primeur is en het nut van de dienst is zeker duidelijk. Niet alleen win je tijd, ook producten vergeten wordt moeilijker. De flinke adder onder het gras is natuurlijk dat je gebonden bent aan één supermarkt, en dat zal niet noodzakelijk de beste keuze zijn voor de portemonnee. Een soort Connected Kitchen van een onafhankelijke fabrikant die bestellingen plaatst bij verschillende supermarkten zou daarom beter zijn, maar Carrefour verdient in ieder geval een pluim voor het verbinden van zijn winkelketen aan het internet der dingen.

De Connected Kitchen is momenteel al twee weken in gebruik door medewerkers van Carrefour België. Begin april zullen dertig proefpersonen, ambassadeurs gedoopt, met het ding aan de slag gaan en daarna is het de beurt aan het grote publiek.

Origineel is Carrefour niet: ook Amazon pakte vorig jaar al uit met de Dash die dezelfde functie vervult. De kans dat je dat toestel niet kent is groot: het brak immers niet echt door.