Oracle boekte in het afgelopen kwartaal een lagere winst. De duurdere dollar speelde het bedrijf parten, net als de toegenomen concurrentie. Al zijn er ook pluspunten voor het bedrijf.

Advertentie

Oracle boekte in het afgelopen kwartaal een lagere winst. De duurdere dollar speelde het bedrijf parten, net als de toegenomen concurrentie.

In het voorbije kwartaal werd een winst geboekt van 2,5 miljard dollar, tegen een winst van 2,57 miljard een jaar eerder. Dat is dus een lichte daling. Naast de dure dollar, blijken vooral nieuwe softwarecontracten het zorgenkindje bij Oracle.

Concurrentie neemt toe

Al zijn er ook pluspunten voor het bedrijf. Zo deden met name de clouddiensten het opmerkelijk goed: die groeiden met 45 procent naar ruim een half miljard dollar. Het was (uiteraard) vooral dat feit dat door topman Larry Ellison in de verf werd gezet, terwijl de concurrentie werd neergesabeld. In de cloudmarkt was SAP zogezegd  "haast niet terug te vinden". De competitie met Salesforce.com is, nog steeds volgens Ellison, momenteel nog wel spannend, maar is het wel Oracle dat in deze strijd het laken naar zich toe zou trekken.

Al deze uitspraken moesten vooral verhullen dat de concurrentie toeneemt en dat het kwartaal van Oracle niet bepaald schitterend was. De omzet bleef gelijk en de winst daalde licht. Niet geheel verwonderlijk overigens, want Oracle had eerder te kennen gegeven dat de onvermijdelijke overgang van klassieke database- en bedrijfssoftware naar iets als HR- en marketingsoftware niet vanzelf zou gaan.  

Zorgenkindje

De tegenvallende resultaten waren volgens Oracle vooral het gevolg van heftige koersveranderingen. De cijfers van de software- en cloudactiviteiten in het algemeen waren positief: een toename van 7 procent naar 7,2 miljard dollar. Ook de omzet in hardware (servers en storage) groeide 5 procent naar 1,3 miljard dollar. 

Het zorgenkindje bij Oracle is – eveneens niet geheel verwonderlijk - de verkoop van nieuwe softwarelicenties:die gingen 7 procent lager naar 1,98 miljard dollar. Dat betekent dat het bedrijf vooral zijn geld moet verdienen met bestaande softwarecontracten en transities naar de cloud. En dat zal ook in het volgende kwartaal een behoorlijke opgave zijn.

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.