De wereldwijde afzet van elektronische apparaten zal stijgen in 2015, maar tussen de verschillende productcategorieën zitten wel grote verschillen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De wereldwijde, gecombineerde afzet van pc’s, ultramobiles (zoals phablets) en mobiele telefoons zal in 2015 met 2,8 procent stijgen tot 2,42 miljard stuks. Dat berekende het marktonderzoeksbureau Gartner.

De waarde van de totale markt voor “computerapparatuur” echter (waaronder pc’s en ultramobiles) zal 7,2 procent dalen tot 226 miljard dollar. Pc’s alleen dalen met 2,4 procent tot 178 miljard dollar.

Volgens Gartner zijn vooral de prijsverhogingen buiten de V.S. de voornaamste reden waarom de pc-markt achteruit gaat. Om winstgevend te blijven, trekken pc-verkopers hun prijzen op, waardoor de vraag daalt.

Veel vraag naar telefoons
De afzet van mobiele telefoons (die ook veruit het grootste stuk van de markt vormen die Gartner onderzocht) daarentegen blijft stijgen. Voor 2015 verwacht het bureau een verkoop van 1,9 miljard exemplaren, 3,5 procent meer dan vorig jaar.

De groei komt vooral van de stijgende vraag naar goedkope smartphones, zegt Gartner. Daardoor zijn prijsverhogingen voorlopig ook niet nodig, hoewel de markt over enkele jaren waarschijnlijk wel verzadigd zal zijn. Het uitgavepatroon van consumenten concentreert zich duidelijk een stuk meer bij telefoons dan bij computers en tablets, zegt Gartner.

Van Android naar iOS
Volgens het bedrijf zal er in de markt van de toptoestellen ook een verschuiving plaatsvinden: meer en meer Android-gebruikers zullen naar iOS overstappen, voorspelt het bedrijf. “Android-verkopers in het hogere segment vinden het moeilijk om zich te differentiëren en waarde toe te voegen afgezien van technologie en features”, zegt Roberta Cozza van Gartner.

Ook de merkwaarde van Apple, het Apple-ecosysteem en de introductie van iPhones met grotere schermen, noemt Cozza redenen waarom consumenten voor het Californische bedrijf kiezen.