De voorbije 15 jaar kenmerkten zich door opvallende successen, maar ook door enkele missers. We pikken er enkele mislukte productaankondigingen uit.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Naar aanleiding van 15 jaar Smart Business kijken wij vooruit en terug. De voorbije 15 jaar kenmerkten zich door opvallende successen, maar ook door enkele missers. We pikken er enkele mislukte productaankondigingen uit. 

1. Windows Vista

The ‘Wow’ starts now. Dat was de slogan waarmee Microsoft in 2007 zijn nieuwe besturingssysteem Vista in de markt zette. Kosten noch moeite werden hierbij gespaard. In ons land palmde het bedrijf naar aanleiding van de lancering zelfs alle bollen van het Brusselse Atomium in.

Al snel maakte het enthousiasme van de eerste dagen plaats voor kritiek. De ‘Wow’ ging over tot een diepe zucht, en soms zelfs in een oorverdovende klaagzang. De Nederlandse Consumentenbond riep bijvoorbeeld ontevreden Vista-klanten op om een gratis ‘downgrade’ te eisen naar XP, de vorige versie van Windows. Dit naar aanleiding van duizenden klachten die de Consumentenbond zou hebben ontvangen. 

Daarnaast haalden ook fabrikanten vernietigend uit. ‘De hele industrie is teleurgesteld over Windows Vista’, stelde de toenmalige topman van Acer, een van de belangrijkste pc-fabrikanten, en hij noemde het nieuwe besturingssysteem "onvoldoende volwassen’. Al die kritiek viel niet in dovenmansoren. Microsoft kondigde toen al aan dat het Windows XP langer beschikbaar ging houden. 

Kortom, de grootste productlancering leidde meteen ook tot de grootste ontgoocheling in de geschiedenis van Microsoft. Bugs bij de eerste versies, de zware werkbelasting waardoor de pc"s trager opstartten en de storm van negatieve reacties die daar dus op volgde, hebben dit besturingssysteem sneller dan voorzien terug naar de uitgang gevoerd. Veel organisaties maakten nadien ook meteen de overstap van XP naar Windows 7.

2. Nokia N-Gage

Dit product is een perfecte illustratie van Nokia"s probleem: dit Finse bedrijf was ooit absoluut marktleider in de gsm-markt, maar bij de overgang naar de smartphone ging het mis.


Deze combinatie van gsm en spelconsole leek misschien een goed idee maar uiteindelijk werd het voor geen van beide gebruikt. De verdere neergang van Nokia leidde uiteindelijk tot een overname van de gsm-afdeling door Microsoft.

3. TouchPad

Hoe groter het bedrijf, hoe meer risico’s ze kunnen nemen. Om te concurreren met de iPad van Apple lanceerde HP in 2011 de TouchPad. Ondanks vele pers en promotie werd het een afknapper. Het bedrijf moest 885 miljoen dollar afschrijven. 

De mislukking zorgde ervoor dat HP in dit domein even moest zoeken, al kwamen ze recent met een nieuw aanbod van tablets. Hiermee focussen ze zich bijvoorbeeld niet enkel op Windows, maar ook op Android. Benieuwd wat dat wordt.