Moderne kantooromgevingen kennen serieuze uitdagingen op het gebied van geluid op de werkvloer. Vooral de open kantooromgeving lijkt nefast. Die zou een bedrijf 20.000 euro per manager kosten.

Advertentie

Geluiden op de kantoorwerkvloer hebben een negatief effect op medewerkers en de kwaliteit van hun werk.Dat blijkt uit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Plantronics in drie Europese landen, voorgesteld op de Duitse CeBIT-beurs. In Groot-Brittannië heeft 90 procent er last van, in Duitsland 97 procent en in Frankrijk 94 procent.

20.000 euro

Kantoorpersoneel in alle drie de onderzochte landen noemde verminderde productiviteit als een van de effecten van lawaai. Een meerderheid van de onderzochte werknemers verwacht meer werk te kunnen verzetten als ze in een minder lawaaiige omgeving zouden werken.

De gevolgen van lawaai op de werkvloer kosten ook geld. Zo kunnen ze, nog steeds volgens het onderzoek, bedrijven in Groot-Brittannië in potentie bijna 15.000 pond (ruim 20.000 euro) kosten aan verminderde productiviteit per senior manager.

Het nieuwe werken

Veel klachten komen voort uit de nieuwe manier van werken. De helft van de respondenten van het onderzoek geeft aan dat ze in een gemiddelde werkweek nog steeds vijf dagen per week op kantoor werken.

Maar flexwerken wordt steeds populairder en daardoor verandert de inrichting van het kantoor ook. De kantoortuin wordt de norm en steeds minder vaak werken medewerkers op een vaste werkplek. Kantoorpersoneel in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk noemt dan ook geluid van collega’s als grootste stoorzender op het werk.

Maatregelen

Moderne kantooromgevingen kennen dan ook serieuze uitdagingen op het gebied van geluid op de werkvloer. De productiviteit is één zaak. Maar storende geluiden in een open kantooromgeving kunnen leiden tot stress en lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn en migraine, anderzijds. Beide werden in alle landen genoemd als belangrijkste klachten, veroorzaakt door geluidsoverlast op het werk.

Driekwart van de medewerkers in alle regio’s zegt dat hun bedrijf geen maatregelen heeft genomen om iets aan geluidsoverlast te doen. Als er wel actie is ondernomen, dan heeft dit doorgaans niet tot verbetering geleid.

“In de huidige werkomgeving is het zeer belangrijk dat bedrijven begrijpen hoe geluid de bedrijfsvoering beïnvloedt. Organisaties moeten inzien dat ze in actie moeten komen om de werkvloer akoestisch optimaal in te richten", zegt Philip Vanhoutte, Senior Vice President en Managing Director Europa en Afrika van Plantronics. "Akoestiek speelt een grote rol in de tevredenheid en productiviteit van werknemers”, 

Op 19 maart organiseren we een gratis seminar over HR in het digitale tijdperk. Meer info op: www.businessmeetsit.be 

Advertentie