Als het van Yahoo afhangt, hoef je niet langer ingewikkelde wachtwoorden te onthouden. De internetdienst kiest voor een nieuwe benadering.

Advertentie

Wachtwoorden zijn je virtuele sleutelbos. Net als bij een sleutelbos is er niets zo vervelend als dat je je wachtwoorden vergeet, of erger nog dat ze worden gestolen. Yahoo introduceert daarom een nieuwe benadering van wachtwoorden. De internetdienst noemt het "on-demand" wachtwoorden, en het is eigenlijk vergelijkbaar met tweestapsverificatie, maar dan met een cruciale stap minder: het wachtwoord dat je zelf moet onthouden.

In de beveiligingsinstellingen van je Yahoo-account kan je voortaan de optie "on-demand wachtwoorden" aanvinken. Dat vereist wel dat je je telefoonnummer registreert. De volgende keer dat je wil inloggen verschijnt er een knop met “Stuur mijn wachtwoord” op de plek waar je vroeger je wachtwoord intypte. Vervolgens krijg je een sms"je met een wachtwoord van vier karakters. Deze nieuwe manier van inloggen is vanaf nu beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Op deze manier heb je dus geen permanent wachtwoord meer aan je account verbonden. Dat klinkt gemakkelijk, maar lijkt niet noodzakelijk veiliger dan een tweestapsverificatie mét een specifiek wachtwoord, integendeel. Het lijkt erop dat Yahoo hier eerder op gebruiksgemak voor zijn gebruikers inspeelt, dan op een goede bescherming van hun gegevens.

Advertentie