Een universitaire studiegroep nam de nieuwe privacyvoorwaarden van Facebook onder de loep, op vraag van de Belgische privacycommissie.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De nieuwe privacyvoorwaarden die Facebook sinds 30 januari hanteert, zijn in strijd met de Europese wetgeving. Dat is de conclusie van een universitaire studiegroep, die de nieuwe voorwaarden onder de loep nam.

De vakgroep wetgeving en ICT (ICRI/CIR) van de Katholieke Universiteit Leuven voerde samen met de groep iMinds-SMIT van de Vrije Universiteit Brussel een grondige analyse uit van de aangepaste voorwaarden, om te onderzoeken of die wel stroken met de geldende wetgeving.

In de nieuwe voorwaarden geeft Facebook zichzelf onder meer expliciet toelating om het doen en laten van zijn gebruikers op andere websites en toestellen te volgen, profielfoto’s te gebruiken voor commerciële en niet-commerciële doeleinden, en voortdurend informatie te verzamelen over de locatie van gebruikers.

Niet nieuw

Die wijzigingen zetten heel wat kwaad bloed, onder meer bij de Belgische staatssecretaris voor privacy Bart Tommelein (Open VLD), maar echt nieuw kan je de aanpassingen niet noemen. “Veel van Facebooks ‘nieuwe’ voorwaarden zijn simpelweg oude regels die explicieter werden gemaakt”, schrijven de onderzoekers in een mededeling. “Maar uit onze analyse blijkt wel dat deze voorwaarden in strijd zijn met de Europese wetgeving.”

Zo legt Facebook “een te zware last op zijn gebruikers”, omdat ze door een complex web van instellingen moeten navigeren om de bescherming van hun privacy te maximaliseren. “Met name de standaardinstellingen gerelateerd aan behavioural profiling en ‘Social Ads’ zijn problematisch. Bovendien wordt gebruikers geen keus gelaten of ze willen verschijnen in ‘Sponsored Stories’ of voor het delen van hun locatiegegevens.”

Onduidelijke informatie

Facebook zou daarnaast volgens de onderzoekers geen adequate informatie voorzien aan zijn gebruikers. “Het is bijvoorbeeld niet altijd duidelijk wat wordt bedoeld met het gebruik van afbeeldingen voor advertentiedoeleinden. Worden profielfoto’s alleen gebruikt voor ‘Sponsored Stories en ‘Social Ads’, of gaat het verder dan dat?”

Het antwoord op die vraag wordt volgens de onderzoekers nergens verduidelijkt, en zo zijn er nog wel meer vraagtekens. “Wie zijn de derde partijen, dienstenverleners en andere partners die worden vermeld in Facebooks voorwaarden? Wat zijn de implicaties van Facebooks gegevensverzameling via externe websites, mobiele applicaties en recent overgenomen bedrijven zoals WhatsApp en Instagram?”

Belgisch offensief

De studie (pdf) maakt deel uit van de documentatie waarmee de privacycommissie het verdere onderzoek naar de praktijken van Facebook zal voeren. Binnenkort zit de commissie samen met afgevaardigden van het sociale netwerk om de privacyvoorwaarden te bespreken. Ook staatssecretaris Tommelein had eerder deze maand al zo’n onderhoud met Facebook.

Dat Facebook het niet al te nauw neemt met de privacy van zijn gebruikers is niet nieuw. In ruil voor gratis toegang tot het sociale netwerk, geven we onze gegevens te grabbel voor advertentiedoeleinden. Privacy in ruil voor gebruiksgemak. De gebruiker is het product, en dat geldt niet alleen voor Facebook maar ook voor alle andere online diensten waar we gratis gebruik van kunnen maken. Wil je je privacy opnieuw in eigen handen nemen, dan zit er niets anders op dan je Facebook-account definitief te verwijderen.