EA voorspelde met Madden, het Fifa van Americal Football, tot in de details het verloop van de Superbowl.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Madden is voor fans van Americal Football (hand-ei) wat Fifa is voor echt voetbal. De sport, immens populair in de VS, vierde afgelopen weekend haar jaarlijkse hoogmis: de Superbowl. De finale van het kampioenschap hield niet enkel de ganse VS aan het beeldscherm gekluisterd, maar fans van Madden wisten al een kleine week op voorhand wie met de titel zou gaan lopen.

De finale was dit jaar tussen de Seattle Seahawks en de New England Patriots. EA liet de twee teams op 26 januari al digitaal tegen elkaar uitkomen om te strijden voor de titel. Madden voorspelde dat de Patriots zouden slabakken in het derde kwartaal, waarna ze uiteindelijk de overwinning zouden claimen met 28 tegen 24. Het computerspel voorspelde, en zo geschiede.

Al tien jaar lang probeert EA als publiciteitsstunt de Superbowl te voorspellen aan de hand van zijn populair spel. Acht van de tien winnaars werden correct voorspeld, maar nog nooit kwam de voorspelling zo volledig uit. Misschien wil dat iets zeggen over de complexiteit van hedendaagse sportgames en de AI achter de spelers. Misschien is het dom toeval.

Op 5 februari verzorgen Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over big data & datacenters. Meer info over dit seminarie vind je op: www.businessmeetsit.be .