Waarom wordt het ene bedrijf marktleider, en het andere niet? Is het toeval, ingesteldheid of hard werken?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Waarom wordt het ene bedrijf marktleider, en het andere niet? Is het toeval, ingesteldheid of hard werken? In het boek Frontrunners somt auteur Roland Van Kralingen acht eigenschappen op die marktleiders kenmerken. Hij deed hiervoor eigen onderzoek, samen met de AOG managementschool. Wilt u marktleider worden, dan moet u hier aan voldoen.

1. Meerwaarde creëren

Meerwaarde heeft diverse betekenissen. De intrinsieke meerwaarde van BMW is rijplezier. Bij Red Bull is dat energie. Bij Singarpore Airlines is dat het eerder emotionele ‘gastheerschap’. “Voor de creatie en voortdurende innovatie van meerwaarde is vaak te weinig aandacht”, vindt Van Kralingen

2. De eerste en de beste zijn

U kan een nieuw segment creëren, of in een bestaande categorie met iets nieuws komen. Vaak is deze laatste aanpak nog het efficiëntst. “Heeft Samsung met de Galaxy een nieuwe lijn geïntroduceerd? Niet echt, maar het heeft de smartphone met zijn slimme innovaties wel weten te verbeteren.”

3. Verbeter constant

Marktleiders moeten hun marktsegment levend houden. Een merk als Coca-Cola lanceerde enkele jaren geleden niet voor niets Coke Zero.

4. Gedraag u als Madonna

Bedrijven moeten zich aanpassen aan de tijdsgeest en context. Dit vergt inzicht. Het boek haalt popzangers Madonna aan die zich al meer dan een kwart eeuw wist te vernieuwen.

5. Een sterke identiteit

Een sterke identiteit uit zich op diverse vlakken: van bedrijfscultuur, medewerkers, strategie tot merkbeleid. Vaak zit de identiteit in de missie. Bij Walt Disney is dat bijvoorbeeld: ‘to make people happy’.

6. Een sterk merk

Een modern merk moet inspireren, kwaliteit leveren en volstrekt te vertrouwen zijn. Maar haar belangrijkste meerwaarde is het bouwen van relaties met de doelgroep. Soms zelfs extreem. “Er zijn mannen die verliefd zijn op hun oldtimer en vrouwen die in paniek raken als hun favoriete lippenstift is uitverkocht.”
 

7. Be good and tell it softly

Marktleiders nemen hun verantwoordelijkheid. Mensen verwachten dat ze een rol spelen in de samenleving. Sommige bedrijven hebben hier zelfs hun streven van gemaakt zoals de Triodos bank, voor verantwoord bankieren, of de Fairphone, gemaakt van ‘eerlijke’ onderdelen.

8. Digitalisering

Digitale technologie brengt uitdagingen als groei, klantenbetrokkenheid, communicatie en nieuwe businessmodellen. Sommige bedrijven, zoals AirBNB, Spotify, Uber, Skype en Netflix leggen marktleiders het vuur aan de schenen. Marktleiders hebben een strategie en antwoord op digitale trends als big data, mobile en social media.

Frontrunners – acht eigenschappen van marktleiders, Roland Van Kralingen, Business Contact, 2014, ISBN: 9789047007630