Smart watches, slimme thermostaten en andere snufjes. Het lijkt allemaal hip en interessant, maar voor veel consumenten is het simpelweg te moeilijk. "Fabrikanten moeten terug naar de tekentafel."


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Smart watches, slimme thermostaten en andere snufjes. Het lijkt allemaal hip en interessant, maar voor veel consumenten is het simpelweg te moeilijk. “Fabrikanten moeten terug naar de tekentafel.”

Bijna elke consument botst op moeilijkheden met het gebruik van nieuwe technische snufjes, als wearables. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van adviesbureau Accenture.

83 procent van de consumenten ervaart diverse problemen met het gebruik van nieuwe technologieën. Hieronder vallen wearable fitness monitors, smart watches, slimme thermostaten, netwerkcamera’s, entertainment systemen in wagens, enz.

Niet aan de praat

De grootste uitdaging waar gebruikers meet e maken krijgen, zijn dat de toestellen simpelweg te moeilijk en te weinig gebruiksvriendelijk zijn. Dat ervaart 1 op 5 van de consumenten.

Maar heel vaak (19 procent) krijgt het toestel gewoon niet aan de praat of doet het (19 procent) niet wat het beloofd te doen.

“Voor dergelijke nieuwe geconnecteerde devices, moeten fabrikanten terug naar de tekentafel”, vindt Sami Luukkonen, managing director voor de electronics & high tech groep bij Accenture.

Opvallend is dat de meeste consumenten (33 procent) gebruiksvriendelijkheid hoger inschat dan de functionaliteiten (29 procent).

Kopen?

Op korte termijn (binnen het jaar) zijn overigens niet erg veel consumenten (12 procent) van plan om een nieuw snufje, zoals fitness monitors, smart watches, slimme thermostaten of netwerkcamera aan te schaffen.

Maar binnen vijf jaar zien de vooruitzichten er beter uit. Dan is 40 procent van plan om dit te doen.

Deze cijfers doen een vertraging in de aankopen uitschijnen op korte termijn. Ook de aankoopintenties voor smartphones en tablets dalen, van respectievelijk 58 naar 54 procent en naar 44 naar 38 procent.

“Fabrikanten zullen deze dalende verkoop moeten, weten te compenseren met nieuwe snufjes als wearables”, vindt Luukkonen. Al zullen deze snufjes dan toch liefst wat gebruiksvriendelijker moeten worden.