Bezoekers naar je website toe trekken is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat ze ook blijven terugkeren en tot actie worden aangezet?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Bezoekers op je website is één ding, maar wat doen ze als ze er eenmaal zijn? Aan kijken en niet kopen heb je niets en daarom kun je aan de hand van de volgende acht methoden jouw website verbeteren.

1. Verbeter het ontwerp

Over smaak valt niet te twisten, maar als je je website commercieel inzet moet hij er betrouwbaar uitzien. Dit is natuurlijk subjectief, maar al te uitbundig is zelden verstandig. Zo is bekend dat witte letters op een gekleurde achtergrond niet prettig leest. Hetzelfde geldt voor te lichte en/of te kleine letters op een witte achtergrond.

Van een beeldscherm lees je gemiddeld 25% langzamer dan van papier, dus houd daar rekening mee in je ontwerp en gebruik veel witregels bij je teksten.

Twijfel je aan de effectiviteit van je website, vraag het dan eens aan anderen. En nee, niet aan je vrienden of familie, maar aan mensen die er geen belang bij hebben je te sparen. Leg ze bijvoorbeeld een takenlijst voor met opdrachten als: "bestel 25 keer product Y" of "meld je aan voor de nieuwsbrief". Misschien wil je hun bevindingen niet weten, maar hé, het is voor de goede zaak.

2. Maak je website verleidelijker

Een eerste indruk kun je maar één keer maken en dat geldt helemaal voor websites. Internetters zijn ongeduldig en ze verlaten je website net zo snel als ze hem bezoeken. Probeer je bezoekers daarom meteen te verleiden.

Schrijf teksten vanuit de klant, gebruik aansprekende foto’s van echte medewerkers, voorkom spelfouten en zuig lezers met prikkelende koppen en call-to-action je site in.

Steek ook tijd in het bekijken van websites van concurrenten. Wat vind je goed en wat helemaal niet? Maak screenshots en aantekeningen en doe er je voordeel mee.

3. Maak duidelijk wat je wilt

Internetters lezen niet alleen slecht, maar ze zijn ook heel erg actiegericht. Met andere woorden: ze willen klikken, klikken, klikken, en vooral niet te veel nadenken.

Houd hier rekening mee bij het indelen van je website en zorg voor duidelijke links en knoppen, die precies vertellen wat er gebeurt als je erop klikt. Actiewoorden helpen hierbij omdat ze aansporen tot een bepaalde actie. Enkele voorbeelden:

  • Download…
  • Lees meer over….
  • Neem contact op…
  • Bel…

Bedenk bij iedere pagina wat je wilt dat iemand doet en benadruk dat. Als mensen te veel moeten nadenken doen ze vaak niets.

4. Herstel dingen die niet werken

Er is weinig zo vervelend als een slecht werkende website. Denk maar aan doodlopende links, prijsvragen die al zijn verlopen of webpagina’s die foutief worden weergegeven. Wat kun je daaraan doen?

  • Test altijd je website in alle mogelijke browsers en op verschillende besturingssystemen en devices (pc, tablet, smartphone etc)
  • Gebruik de gratis tool Xenu Link Sleuth om doodlopende links op je website op te sporen
  • Beperk zoveel mogelijk het gebruik van externe widgets, want die vertragen je site
  • Gebruik Google Webmaster Tools om te zien of je site altijd bereikbaar en doorzoekbaar is
  • Bezuinig niet op je hostingprovider, helemaal als je een webshop hebt kun je je geen storing permitteren.
  • Vul eens in de zoveel tijd de formulieren op je website in. Klopt alles nog?

5. Optimaliseer het bestelproces

Als je wel eens wat bestelt op internet, weet je hoe vervelend een onduidelijke betaalstructuur is. Mensen willen best hun portemonnee bovenhalen, maar als ze eindeloos gegevens moeten invullen of het niet duidelijk is hoe lang het duurt, haken ze af.

Zorg voor een overduidelijk bestelpad,  waarmee mensen precies weten bij welke stap ze zijn en hoeveel stappen er nog volgen. Juist bij de belangrijkste fase van het online shoppen – geld verdienen – wil je niet dat mensen gaan twijfelen en afhaken.

6. Beantwoord veelgestelde vragen

Een van de redenen waarom mensen op internet gaan, is omdat ze een vraag hebben. Bedenk voor jezelf welke vragen mensen jou kunnen stellen en beantwoord ze op je website. In het geval van een webshop is dit bijvoorbeeld:

  • Waar komen je producten vandaan?
  • Hoe zit het met de garantie?
  • Wat gebeurt er als een pakketje kapot aankomt?
  • Wat zeggen klanten over jouw dienstverlening?

Je kunt er zo vast nog veel meer verzinnen en als je ze beantwoord in een FAQ-rubriek schep je meteen vertrouwen. Je bent geen ‘snelle jongen’ die een graantje mee wil pikken, maar je hebt een professioneel bedrijf en neemt je klanten serieus. Dat schept vertrouwen.

7. Verbeter je bereikbaarheid

Willen bezoekers meer informatie hebben, maak het ze dan makkelijk. Vermeld duidelijk je contactgegevens op je website en reageer binnen 48 uur. Sneller mag natuurlijk altijd, maar je moet ook werken en de meeste mensen hebben daar wel begrip voor.

De meeste mensen houden niet van formulieren, dus vermeld ook je e-mailadres, zodat mensen rechtstreeks kunnen mailen. Persoonlijke ergernis: Je ziet nog steeds websites met een ‘mailto:’ link onder een zin als ‘Neem contact met ons op’. Klik je er per ongeluk op, dan start Outlook, maar dat gebruik ik helemaal niet en het kost me verschillende kliks om het af te sluiten.

 Verwijs je op je contactpagina naar je FAQ, dan scheelt dit ook al vaak e-mails en telefoontjes.

8. Maak aanmelden voor je nieuwsbrief en social media-accounts makkelijker

De meeste mensen kopen niet direct iets en gaan eerst op onderzoek uit. Op internet is dit helemaal zo en je wilt bezoekers niet meteen laten gaan. Het is daarom slim om contact te houden met potentiële kopers via onder andere e-mailmarketing en social media.

Geef iets waardevols weg voor mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief of je liken op Facebook, en via deze kanalen kun je voortaan contact houden. Als je weet dat de meeste mensen 8 tot 10 contactmomenten nodig hebben voor ze je benaderen is het essentieel om dit  proces zo makkelijk mogelijk te maken, dus kijk nog eens goed naar je site en vraag je af: hoe eenvoudig is het voor mijn lezers?

Op 30 januari organiseren Smart Business Strategies en ZDNet een training "SEO voor tekstschrijvers" waarbij we verder ingaan op deze materie. Op deze website krijg je daar alle informatie over.