Ouderwets en een nicheproduct? Dat houdt IBM niet tegen om een nieuwe mainframe versie te lanceren. Met mobiele technologie als speerpunt.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



IBM lanceert het nieuwe z13 mainframe, speciaal ontwikkeld voor mobiele apps. Naar eigen zeggen om aan de groeiende noden van mobiele gebruikers te voldoen. Het heeft drie jaar geduurd voor IBM een nieuw mainframe op de markt bracht.

Dit nieuwe mainframe verwerkt tot dertig miljard transacties per dag - 80% van de totale wereldwijde bedrijfsdata. Of zoals IBM het zelf omschrijft: "de z13 legt de kracht van ‘s werelds veiligste datacentra in de palm van de hand van de consument."

 Het is het resultaat van vijf jaar ontwikkeling en een investering van 1 miljard dollar. Zo bevat dit mainframe, volgens IBM, ‘s werelds snelste processor en werd de snelheid waarmee gegevens worden versleuteld, verdubbeld. Om een zo sterk mogelijk systeem te garanderen dat aangepast is aan de groeiende economie van mobiele apps, werkte IBM met meer dan zestig van zijn belangrijkste mainframeklanten samen.  

Ouderwets

Op zich is een nieuwe mainframe een opmerkelijk gegeven. Het mainframe dreigt een ouderwets imago te krijgen, nu de meeste toepassingen zich baseren op webtechnologie via een combinatie van servers, al dan niet aangeleverd via een cloudienstverlener. 

Per definitie lijkt het een nicheproduct. Vandaag gebruiken, zo blijkt uit recent onderzoek van Smart Business, in ons land 2 à 3 procent van de bedrijven een mainframe, een aantal dat de laatste jaren niet meer echt groeit. Benieuwd of het nieuwe mainframe van IBM daar verandering in zou kunnen brengen.

Op 5 februari verzorgen Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over big data & datacenters. Meer info over dit seminarie vindt u op www.businessmeetsit.be.