Sommige industrieën, zoals de media en muziekindustrie, zijn reeds door mekaar geschud. En voor andere, zoals de financiële sector, moet het nog beginnen. Al zijn er mogelijkheden.

Advertentie

Ergens in het nieuwste nummer van Smart Business leggen we de link naar ‘A tale of two cities’ van Charles Dickens om de huidige stand van zaken te schetsen voor bedrijven. “It was the best of times, it was the worst of times.”

The Worst

The worst of times omdat we in turbulente tijden leven. Jonge technologiebedrijven leggen bestaande het vuur aan de schenen. Denk maar aan de hotelsector (met AirBNB als uitdager), aan de muziekindustrie (Spotify) of de taxi-industrie (met Uber).

Sommige industrieën, zoals de media en muziekindustrie, zijn reeds door mekaar geschud. En voor andere, zoals de financiële sector, moet het nog beginnen. Maar ook zij zijn zeker aan de beurt. De tijd dat je als bankier, bedrijfsleider, manager, CIO of hoofdredacteur ontspannen achteruit kon leunen, ligt definitief achter ons.

Digital disruption is de naam van de trend, die ook in 2015 de boventoon zal voeren. Het gaat ook snel. De disruptors van het eerste uur worden zelf ingehaald.  Denk aan Booking.com, dat de bestaande reisindustie omgooide, maar intussen zelf wordt ingehaald door AirBNB.

Een mooi voorbeeld vind ik de muziekindustrie. DJ’s hebben bijvoorbeeld veel voordelen gekend door de digitalisering. Een laptop volstaat waar er vroeger een gigantische muziekinstallatie nodig was. Alle muziek is vlot toegankelijk. Al zien sommigen hun business model bedreigd omdat elke feestganger met een smartphone zonder problemen hun track list kan herkennen via populaire apps als Shazam.
 

The Best

Toch is het ook the best of times. Want er is gigantisch veel mogelijk. Technologie was nog nooit zo toegankelijk en ook nog nooit zo goedkoop. En dat schept mogelijkheden. De hefboom kan gigantisch zijn. Spraakmakend voorbeeld is natuurlijk een bedrijf(je) als Instagram dat 12 medewerkers telde en onlangs door Facebook voor 1 miljard dollar werd overgenomen.

Maar er zijn er talloze andere. Ik had de voorbije maand twee korte persreizen. De eerste was naar een Israëlisch storagebedrijf dat twee jaar geleden nog niet eens bestond. Intussen is het overgenomen door een IT-gigant en haalt het dit jaar een half miljard dollar omzet.

Een andere trip ging naar een Duits bedrijf, gespecialiseerd in mobiele platformen dat op een paar jaar tijd multinationals als GDF en Coca-Cola als klant kon binnenhalen. Twee voorbeelden van bedrijven met sterke technologie in een interessante niche. Tweemaal best of times.

Ik wens u voor 2015 all the best (of times).

We nodigen u graag uit op ons (gratis) Business Meets IT-seminarie over big data en datacenters. Meer info op: www.businessmeetsit.be

Advertentie