Bijna de helft van de jobs is de komende twintig jaar bedreigd door automatisering. Hoe zit dat met uw job? "De situatie lijkt somber, maar creëert mogelijkheden."

Advertentie

De impact van technologie is groter dan ooit. Ook voor u persoonlijk. Terwijl bijna de helft van de Amerikaanse jobs de komende twintig jaar is bedreigd, zijn er recente evoluties die u en uw bedrijf flink vooruit kunnen helpen.

Op het recente ‘Meet The Experts’ seminarie, dat Smart Business organiseerde, kwamen een aantal experts aan het woord die de recente evolutie in kaart brachten.  “Technologie zit op een punt dat ze de handigheid en de intelligentie bezit om heel wat jobs over te nemen, aan een veel lagere kost. Ze wordt ook steeds krachtiger”, weet Stijn Decock, hoofdeconoom van Voka.

“In 2004 werd gedacht dat auto’s zonder bestuurder nog decennia ver weg lagen. In 2010 waren ze een realiteit”, illustreert De Cock. “Nieuwe technologie kan vandaag een sector in enkele jaren wegblazen. Denk maar aan analoge telefonie, of aan merken als Nokia die van de kaart zijn geveegd.”

Gepersonaliseerd

Een aantal trends, gedreven vanuit de IT-sector, duiken alsmaar prominenter op. Grenzen tussen sectoren en activiteiten vervagen, en diensten en producten vloeien door elkaar. “Denk maar aan Apple met zijn betalingssysteem. Of aan Google en de auto-industrie. Concurrentie kan uit steeds meer hoeken komen”, stelt Decock.

“Producten zijn vaak een beleving en worden ook meer en meer gepersonaliseerd. Bijvoorbeeld via 3D-printing kan ieder product worden aangepast.” Ook de waardeketen staat onder druk. “Wie haalt de grootste marges? De ontwerpers, de logistieke keten of de beheerders van de klantendata?”, vraagt hij. “Bepaalde delen van de waardeketen krijgen een lagere instapdrempel om toe te treden. Dat betekent meer opportuniteiten, maar uiteraard ook meer concurrentie.”

Bedreigd

Uit een recent onderzoek van Frey en Osborne van de universiteit van Oxford blijkt dat 47 procent van Amerikaanse jobs bedreigd is door automatisering in komende twintig jaar.

In ons land lijkt dat niet anders. “Dit heeft grote sociale consequenties. Vooral de vraag naar laag en middellaaggeschoolden daalt. Waardoor het inkomen van laaggeschoolden en de middenklasse onder druk zal komen te liggen.”

Wie overleeft?

De situatie lijkt somber, maar creëert mogelijkheden, weet Decock. “Nieuwe technologie kan ons productief en competitief houden”, vindt hij. België en Vlaanderen heeft enkele troeven, zoals de centrale ligging en de goede scholing. Creativiteit en maatwerk zullen, volgens hem, nog meer bepalend zijn. Belgische bedrijven zijn ook vaak erg flexibel naar hun klanten toe.

Volgens Decock zullen vooral werknemers met moeilijk te vervangen vaardigheden weten te overleven. Hij denkt dan aan hooggeschoolden in technische en wetenschappelijke richtingen,  zakelijke diensten of de medische sector.

Creativiteit, zoals voor ontwerp, marketing of kunsten, biedt eveneens mogelijkheden. “Maar ook de arbeider met probleemoplossend denkvermogen zit niet slecht. Hij onderhoudt en bedient dan bijvoorbeeld machines, en voert niet enkel uit.

Flexibiliteit en social skills horen hierbij.” Sectoren die de extra vraag naar dergelijke profielen genereren zijn high-tech sectoren, zoals ICT, biotech, farma of machinebouw. Maar ook traditionele sectoren, als voeding, chemie, textiel, financiële en zakelijke diensten, telkens met een hoge technologiecomponent.

Creativiteit

Daarnaast denkt Decock aan nieuwe creatieve sectoren, zoals rond apps, 3D printing, webdiensten, horeca met meerwaarde en kunsten. Maar ook voor specifieke activiteiten ziet hij brood. Hieronder onder meer het onderhoud en (ver)bouwen van infrastructuur.

Net als de zorgsector met zijn vergrijzing en kinderopvang, de vrijetijdssector met zijn toerisme en de geavanceerde logistiek, die bijvoorbeeld zelf ook produceert. “Heel veel van de bedrijven in deze sectoren zullen onder de radar blijven. Het zullen vaak stille kampioenen zijn, die toch heel veel waarde en welvaart creëren.”

Op 5 februari verzorgen Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over big data & datacenters. Meer info over dit seminarie vindt u op: www.businessmeetsit.be .

Advertentie
William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.