De CIO moet in het nieuwe jaar nauwer gaan samenwerken met zijn evenknie voor marketing. Anders kost dat marktaandeel, waarschuwt Forrester Research.

Advertentie

CIO’s en CMO’s moeten in het nieuwe jaar nauwer gaan samenwerken. Doen ze dat niet, dan kost dat marktaandeel, waarschuwt Forrester Research.

Slechts de helft van de IT- en marketingdirecteuren (51%) werkt op dit moment samen aan de selectie en ingebruikname van technologie. Dat kan beter, zegt onderzoeksbaas Cliff Condon van Forrester. "Zij die dat wel doen hebben concurrentievoordeel. De andere helft raakt achterop", aldus Condon.

De onderzoeker denkt wel dat IT- en marketingmanagers voldoende openstaan voor meer samenwerking. De meeste CIO’s en CMO’s vertrouwen op elkaar, blijkt uit navraag onder ruim driehonderd van hen.

Betere focus op de klant
Vooruitgang kan er vooral geboekt worden in een betere gezamenlijke focus op klanten, stelt Forrester. Minder dan de helft van de CIO’s en CMO’s (respectievelijk 51 en 46 procent) denkt dat het personeel binnen hun organisatie hetzelfde beeld heeft van de klant. Dat zou één visie moeten zijn.

Condon: "2015 wordt een jaar van ongekende customerpower, over de hele wereld. Bedrijven moeten concurrentie verwachten uit alle hoeken. De enige remedie daartegen is een fixatie op klanten, aangedreven vanuit de top door de CIO en CMO. Deze twee leiders zullen, met hun onderlinge verhouding en de technologieën die ze naar de klant brengen, de toekomst van bedrijven bepalen."