Grote IT-storingen kosten ondernemingen elke keer gemiddeld meer dan een half miljoen euro.

Advertentie

Grote IT-storingen kosten ondernemingen elke keer gemiddeld 515.000 euro. En de helft van deze storingen kan worden voorkomen, beweert financieel adviseur KPMG.

KPMG raapte de grootste IT-ongelukken binnen vooral financiële bedrijven en overheden van de afgelopen twaalf maanden bij elkaar, wereldwijd. De helft van deze incidenten ontstond door codeerfouten in software of een mislukte migratie en had daarom voorkomen kunnen worden, concludeert de onderzoeker.

In 7,3% van de gevallen is er sprake van menselijke fouten. Dat bewijst dat bedrijven verzuimen te investeren in basistraining zegt de adviesorganisatie, van wie we vermoeden dat zij dit soort opleidingen aanbiedt.

Grote incidenten raken gemiddeld 776.000 klanten en liefst vier miljoen bank- en kredietkaarten.

“Technologie vormt niet langer een apart onderdeel binnen een bedrijf”, verklaart Jon Dowie van KPMG. “Zij staat nu centraal in alles wat een bedrijf doet. En als het dan verkeerd gaat, raakt dat het bedrijf aan de basis, in zijn relatie met klanten en in zijn reputatie.”

KPMG voorspelt dat de complexiteit van IT het komende jaar het grootste risico vormt voor financieel dienstverleners. Gevolgd door verkeerd beleid, het niet naleven van reguleringen en door cybercrime.