Uber blijft op weerwerk stuiten. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet is de volgende in rij om de legitimiteit van de taxi-dienst in vraag te stellen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De Amerikaanse taxi-app Uber maakt qua negatieve publiciteit een topweek door. Eerder deze week is de applicatie illegaal verklaard in Spanje en Thailand. In Nederland heeft de rechter in hoger beroep beoordeeld dat de particulierendienst Uberpop (een betaalde carpooldienst) verboden blijft omdat de dienst in strijd zou zijn met de taxi-wet. En ook in België ligt de online vervoersdienst nu onder vuur: de Brusselse minister van Mobiliteit, Pascal Smet dient een strafklacht in tegen de praktijken van Uber in de stad.

Net als in de eerder genoemde landen wordt het Amerikaanse bedrijf verweten de fiscale verplichtingen, sociale bescherming en veiligheidsvoorschriften die in de taxisector gelden te ontduiken.

Vooruitgang
“Nieuwe initiatieven als Uber zijn welkom in de stad, als ze zich een beetje schikken naar de geldende regels," vertelt minister Smet tegen De Morgen. "Een gesprek met Uber leverde niets op, dus doen we het nu maar anders”.

Het blijft verbazingwekkend dat de primaire reacties op innovatie en vooruitgang zich toch telkens weer beperken tot in een stuit schieten. Wellicht is het een idee om vanuit ontwikkelingen als Uber eerst eens kritisch naar de huidige situatie te kijken en de taxi-sector te moderniseren? Iets dat Smet ook toe gaf in ‘De ochtend’ op Radio 1. “Maar er zijn regels en daar moet iedereen zich aan houden. Ook Uber. Zij leggen hun wil op en dat kan echt niet.”