Voor een doorsnee bedrijf zijn vooral LinkedIn en Facebook van tel. Maar als het om sociale media gaat, spreken we vaak over de 'big six'. Met welke zes moet u rekening houden?

Advertentie

Voor een doorsnee bedrijf zijn vooral LinkedIn en Facebook van tel. Maar als het om sociale media gaat, spreken we vaak over de ‘big six’. Met welke zes moet u rekening houden?

1. Facebook

Facebook is met voorsprong het populairste sociale platform. Het bereikt grofweg 70 procent van alle online volwassenen. Als uw klanten op internet zitten, zitten ze waarschijnlijk op Facebook.

Dat heeft ook wel als gevolg dat uw updates flink zullen moeten concurreren voor aandacht in de gemiddelde overvolle nieuws-feed.

2. Twitter

Twitter trekt grotendeels een hipper, technology mindend publiek aan. Het is voor veel gebruikers een informatiekanaal over actua, sport, technologie, marketing, politiek, en meer.

Een goed getimede tweet over het juiste topic kan veel effect sorteren, maar wees er ook van bewust dat de gemiddelde tweet zijn piek al bereikt na een kwartier. Een blijvende indruk nalaten is hier niet voor iedereen weggelegd.
 

3. LinkedIn

LinkedIn is hét platform voor zakelijke doeleinden. U kan er de vinger aan de pols houden van uw sector en zakenrelaties, en omgekeerd: uw zakelijke kring op de hoogte houden van uw laatste realisaties.

Het is voornamelijk geschikt om persoonlijke (zaken)contacten te onderhouden, minder om nieuwe klanten of fans aan te trekken.

4. Google+

Google+ wordt wel eens omschreven als een totale mislukking, maar dat is niet volledig correct. Een zekere activiteit op het platform kan u SEO-rankings in de Google-zoekmachine ten goede komen, en door Googles policy kreeg zowat elke Google-gebruiker ook een Google+-account aangesmeerd.

Veel accounts en weinig concurrentie lijkt een voordeel, maar weet dat het soms wel erg stilletjes is op Google’s sociale platform.

5. Instagram

Instagram is een fors groeiend netwerk. Als u een jong publiek probeert aan te spreken, of als foto’s een kernonderdeel van uw business zijn, kan u er niet rond. In het andere geval kan Instagram vooral zijn nut bewijzen als u het gebruikt in combinatie met Facebook of Twitter.
 

6. Pinterest

Pinterest is een must voor bedrijven die een grotendeels vrouwelijke klantenbasis hebben of bezig zijn met zaken als DIY, eten, mode of design.
Ook voor wie, bijvoorbeeld op z’n eigen bedrijfswebsite, vaak knappe afbeeldingen deelt, kan Pinterest z’n nut hebben.

Advertentie