De tablet heeft de smartphone of laptop nog niet van de troon kunnen stoten en blijft daardoor voorlopig een niche-product. Wat de vraag doet rijzen: zal de tablet ooit écht mainstream worden binnen de bedrijfsmuren?

Advertentie

De verwachtingen rondom de iPad waren niet al te hoog gespannen, vlak na de introductie in 2010. Het zou een uit de kluiten gewassen iPhone zijn, een marketingtruc van Apple om consumenten meer geld uit te laten geven. Waarom zou je immers een tablet kopen als je al een smartphone en een laptop had?

Het liep anders. In het eerste kwartaal werden al 4,2 miljoen exemplaren verkocht. Veel gezinnen hebben een tablet – naast smartphones en laptops, met name voor persoonlijk gebruik. Inmiddels heeft 32% van de Belgische huishoudens een tablet in huis. En dat is best een opmerkelijke prestatie in vier jaar tijd.

In de huiskamer werd het apparaat dus omarmd, maar op de werkvloer verliep de acceptatie wat moeizamer. De meeste tablets die binnen de bedrijfsmuren worden gebruikt zijn meegebracht door werknemers zelf – uitzonderingen daargelaten. Ook zijn er opmerkelijke verschillen tussen sectoren: in de IT is het best gebruikelijk om een privé-tablet mee te brengen naar de werkvloer, in andere branches verwachten werknemers dat de werkgever betaalt. Misschien nog wel belangrijker: we missen nog altijd de killer zakelijke apps die de definitieve doorbraak van de tablet op de werkvloer kunnen veroorzaken.

De tablet heeft de smartphone of laptop nog niet van de troon kunnen stoten en blijft daardoor voorlopig een niche-product. Wat de vraag doet rijzen: zal de tablet ooit écht mainstream worden binnen de bedrijfsmuren?

De cijfers

Hoewel er veel wordt geschreven over een daling van de tabletverkoop en gebrek aan innovatie, is het apparaat niet ten dode opgeschreven. Integendeel. Apple rapporteerde een omzetdaling van 13 procent in tablets, maar verkocht er nog altijd 12,3 miljoen en verdiende daarmee in het derde kwartaal van dit jaar 5,3 miljard dollar – dat is meer dan Facebook, Twitter, Yahoo en Tesla samen binnenhaalden, zoals Jordan Weissman terecht opmerkte op Slate.com. In België zijn de tablets van Apple nog altijd het populairst, gevolgd door Samsung.

De laptop-vervanger?

Dat de iPad nog altijd het meest populaire apparaat is, heeft te maken met zijn snelle processor, lichtgewicht-design en sterke batterij – alles waar laptopgebruikers al twintig jaar op wachten. Toch zijn er verschillende redenen te noemen waarom de tablet de laptop nog steeds niet voorbij is gestreefd:

Kosten – terwijl laptops de afgelopen jaren in prijs zijn gedaald, rekent Apple nog steeds de hoofprijs voor tablets. Een iPad Air 2 met een geheugen van 128GB gaat over de toonbank voor 699 euro, terwijl je al een laptop met 13 inch scherm en 750GB opslag hebt voor 499 euro.
Niet bekostigd – hoewel in sommige bedrijven privé-tablets worden gedoogd of zelfs ondersteund (inclusief toegang tot bedrijfsapplicaties), komt het niet vaak voor dat werkgevers ze verstrekken. Ter vergelijking: smartphones zouden lang niet zo populair zijn als telecomproviders de apparaten niet zouden subsidiëren en bedrijven niet zouden investeren in kostbare voice- en data-abonnementen.
Input-restricties – het merendeel van de zakelijke gebruikers heeft behoefte aan een extern toetsenbord en een muis; of het uit gewoonte is, of omdat het simpelweg handiger werkt. Het schermtoetsenbord is nu eenmaal niet zo functioneel als je veel moet schrijven, een muis is onontbeerlijk voor het maken van een presentatie. En, belangrijker nog, applicaties die niet specifiek voor de tablet zijn ontworpen, werken gewoon niet zo goed op zo"n apparaat.
Geen killer zakelijke app – tablets zijn erg handig voor persoonlijk gebruik, zoals lezen, gamen of het kijken van video"s. Maar de meeste zakelijke gebruikers doen er niet veel meer mee dan mailen en surfen op het web. Het bedrijfsleven heeft gewoon nog geen manier gevonden om de belangrijkste applicaties te laten werken op tablets. En dat is precies de sleutel tot het toekomstige succes van deze apparaten op de werkvloer.

De toekomst van tablets

Tablets kunnen alleen maar echt doorbreken als ze smartphones of laptops van de troon stoten. De belangrijkste reden waarom tabletverkopen stagneren, is omdat ze minder applicaties ondersteunen dan laptops. Dat heeft zowel te maken met de grootte van het scherm als met de input; op een 9 inch scherm waarvan de helft wordt ingenomen door het schermtoetsenbord kun je nu eenmaal niet zo veel.

Een optie zou zijn om de tablet in een dock onder te brengen met een groter beeldscherm, toetsenbord en muis. Op die manier heb je als zakelijke gebruiker de volledige laptopervaring én een apparaat om overal mee naar toe te nemen. Als dit werkelijkheid zou worden, dan is de kans groot dat werknemers juist hun laptop thuis laten – of helemaal niet meer kopen. Een dergelijke hybride vorm tussen tablet en laptop bestaat overigens al en neemt snel toe in populariteit: volgens onderzoek van analistenbureau GfK is er een groeiende vraag naar 2-in-1-apparaten die gebruikt kunnen worden als laptop en als tablet.

Een alternatief is dat producenten toestaan dat er randapparaten worden aangesloten worden op tablets. Er is wel al een beweging in die richting: op een Android-device kun je wel een pen gebruiken, en Windows-tablets zijn een stuk geschikter voor veel zakelijke applicaties dan iPads. Maar het blijft met name Apple die zich hevig blijft verzetten tegen een muis, toetsenbord of pen.

De tablet zit voorlopig dus nog vast tussen de smartphone en de laptop: hoewel de verkopen stagneren, lijkt het er ook weer niet op dat het apparaat voorlopig zal verdwijnen. Producenten zullen moeten zoeken naar innovatieve toepassingen in het ondersteunen van complexe applicaties, van randapparaten en externe schermen. Alleen dan heeft de tablet de kans om de laptop te vervangen en zich definitief te vestigen voor de toekomst.