Als onderdeel van het ICT Jaarboek 2014-2015 spraken we met een aantal Belgische CIO's. Ze vertellen over telecom en netwerken in hun bedrijf.

Advertentie

Kalman Tiboldi is Chief Business Innovation Officer bij TVH, een verdeler van (onderdelen voor) industriële voertuigen. Het bedrijf heeft een omzet van 1 miljard euro en telt 4.000 werknemers wereldwijd, waarvan 1.500 in België. Het IT-team telt 110 mensen.

Hoe mobiel is uw bedrijf?  Voorziet u in draadloze netwerken en wat zijn uw plannen voor de toekomst?

Tiboldi: "Wij hebben overal wifi ter beschikking. Dat is voor onze medewerkers, maar ook voor onze productiemachines, waarvan de eisen van constante beschikbaarheid overigens nog groter zijn. Daarnaast werken wij aan een zogenaamd machine-to-machine-project. Ongeveer duizend machines in ons land en drieduizend in Duitsland zijn uitgerust met een tracker & SIM-kaart. Die geven niet alleen de locatie weer op een kaart, maar kunnen ook andere gegevens uitlezen zoals mogelijke defecten of de stand van de batterij."

Gebruikt u VoIP binnen uw organisatie? En zo ja, hoe goed is dit verspreid? Hoe zit dit internationaal?

Tiboldi: "VoIP is binnen onze organisatie goed verspreid. We bellen zoveel mogelijk over ons eigen privaat netwerk waar alle buitenlandse vestigingen in de groep zitten ingebed. Om te communiceren, werkten we aan een eigen intern dialplan, afhankelijk van welk land we willen bellen. Als je op deze manier telefoneert, bel je zo goed als kosteloos. Via een VPN met onze mobiele provider verlengen we ons intern VoIP-platform tot op de smartphone."

Ontwikkelt uw organisatie een strategie voor unified communications (UC) of videoconferencing?

Tiboldi: "Unified communication wordt bij ons binnen de omgevingen van Google & Cisco afgedekt.  Naast de traditionele communicatie-componenten beogen wij ook de zogenaamde CEBP’s: communication-enabled business processes. Integratie van click-to-call, chat, messaging of andere communicatie binnen de  toepassingen die mensen regelmatig gebruiken. Zo is de agenda van onze medewerkers gekoppeld aan het display scherm van een vergaderzaal. Wij gebruiken voorts ook softphones via aanbieder Cisco, waar ook een UC-aspect aan zit. Voor videoconferencing hebben wij drie niveaus, namelijk high definition, standard en desk-to-desk video."


 


Johan De Witte is ICT Manager bij Veritas, een Belgische winkelketen in modeaccessoires. Het bedrijf heeft een omzet van 115 miljoen euro en telt 850 werknemers, inclusief winkelpersoneel. Het IT-team telt 6 mensen.

Hoe mobiel is uw bedrijf?

De Witte: "Met 120 sites (inclusief het winkelnetwerk) denk ik dat we zeer mobiel zijn. Eigenlijk kunnen onze medewerkers om het even waar aan de slag zolang er netwerkconnectiviteit beschikbaar is."

Voorziet u in draadloze netwerken en wat zijn uw plannen voor de toekomst?

De Witte: "Al onze winkels en ons hoofdkantoor en warenhuis zijn helemaal uitgerust via een draadloos netwerk voor zowel medewerkers als klanten en bezoekers. Ook thuiswerk kan technisch zonder problemen en wordt ook veel gebruikt door de medewerkers."

Gebruikt u Voice Over IP (VoIP) binnen uw organisatie? En zo ja, hoe goed is dit verspreid? Hoe zit dit internationaal?

De Witte: "Binnen het Veritas-hoofdkantoor en het warehouse is de volledige telefooninfrastructuur gebaseerd op VOIP. Voor onze winkelketen hebben we deze oefening een tweetal jaren ook reeds gedaan, maar daar konden we geen positieve ROI genereren. We hebben toen beslist om het project te laten rusten en het binnen enkele jaren terug op te pikken."

Ontwikkelt uw organisatie een strategie voor unified communications (UC) of videoconferencing?

De Witte: "Hoewel we de technologie eigenlijk in huis hebben wordt er toch vaak teruggegrepen naar mail en telefoon. Videoconferencing wordt gebruikt in contacten met externe leveranciers, maar zelden intern.&nbnbsp; De vraag ervoor binnen de organisatie is hier ook niet echt groot."

Advertentie