De muziekstreamingdienst kon in 2013 een fikse omzetgroei noteren, maar maakt desondanks nog altijd geen winst.

Advertentie

Spotify maakt nog steeds geen winst. Hoewel de omzet van de muziekstreamingdienst in 2013 flink de hoogte in schoot, werd ook het operationeel verlies groter.

Vorig jaar kwam de totale omzet van het bedrijf neer op 746,9 miljoen euro. Dat is een stijging van 73,6 procent ten opzichte van de 430,3 miljoen euro in 2012, zo schrijft The Guardian. Tegelijk nam echter ook het operationeel verlies toe met 16,4 procent, van iets minder dan 80 miljoen euro tot 93,1 miljoen euro.

Het nettoverlies is wel gedaald, van 86,7 miljoen euro naar 57,8 miljoen euro, maar dat is voornamelijk te wijten aan boekhoudmaatregelen. Het operationeel verlies geeft in dat opzicht een betere weergave van de financiële trend van het bedrijf. In een aantal individuele markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, is Spotify wel al winstgevend.

Spotify haalt het meeste geld uit zijn betalende abonnees. Die waren in 2013 goed voor een aandeel van  678,7 miljoen euro in de totale omzet. De overige 68,2 miljoen euro werd uit advertenties gehaald. Dat is een stijging van respectievelijk 81,1 procent en 22,2 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Tegelijk gingen de kosten voor het uitbetalen van auteursrechten naar beneden. De streamingdienst lijkt dus op goede weg op het tij te doen keren.

Het is nog niet bekend of dat dit jaar al gelukt is. 2013 werd afgesloten met 36 miljoen actieve gebruikers, waarvan meer dan 8 miljoen betalende abonnees. Dat aantal is vandaag gestegen naar 50 miljoen actieve gebruikers, met 12,5 miljoen betalende abonnees. De muziekdienst blijft alleszins overtuigd van zijn businessmodel. “We geloven dat muziek een grote markt aanspreekt en dat we nog maar aan het begin staan van een veel grotere marktopportuniteit. We geloven dat ons model op termijn winstgevend zal zijn,” aldus Spotify.