De Brusselse regering werkt aan nieuwe wetgeving waardoor Uber en de traditionele taxibedrijven naast elkaar zouden kunnen werken.

Advertentie

Als het van de Brusselse regering afhangt, kunnen de inwoners van de stad binnenkort zowel een reguliere taxi bellen als van de diensten van Uber gebruikmaken. Er wordt aan nieuwe wetten gewerkt waardoor de twee kemphanen naast elkaar zouden kunnen werken, zo schrijft The Wall Street Journal.

Hoe de nieuwe wetten er precies gaan uitzien, is nog niet bekend. Gorik Van Holen, de woordvoerder van Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet, vergelijkt de positie van Uber met die van Airbnb, die volgens hem al geïntegreerd zou zijn in de Brussels toeristische sector.

Belastingen en taksen
Als Uber, net als Airbnb, netjes belastingen en taksen gaat betalen, zijn ze welkom in Brussel, zo klinkt het. Op dit moment moeten taxi’s aan strenge regulering voldoen over veiligheid, verzekeringen en sociale bijdragen en belastingen. Voor Uber geldt dat niet, zegt Van Holen. “Het is heel gemakkelijk om minder duur te zijn dan anderen wanneer je geen belastingen betaalt.”

De grote lijnen van de nieuwe wet moeten in januari of februari klaar zijn. Een paar maanden later zouden ze dan in voege gaan, na overleg met het parlement en de taxisector.

Uber zelf stelt dat het nu al aan alle mogelijke wetten voldoet en alle belastingen en taksen netjes betaalt, overal waar het actief is. De voorbije maanden lag de alternatieve taxidienst in wel meer steden onder vuur. Onder andere in Berlijn en Frankfurt werd Uber verboden.

10.000 euro boete
Ook de Brusselse autoriteiten hebben bij verschillende invallen al negentien auto’s van het bedrijf in beslag genomen. Chauffeurs riskeren tot 10.000 euro boete als ze zonder licentie met passagiers rondrijden. 

Advertentie