Het Slowaakse Aeromobil heeft de eerste vliegende auto voor consumenten aan het publiek getoond op het Pioneers Festival in Wenen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Het Slowaakse Aeromobil heeft tijdens het Pioneers Festival in Wenen de eerste vliegende auto voor consumenten getoond: de Aeromobil 3.0.

Een vliegende auto is iets wat steevast in veel films voorkomt die zich afspelen in de toekomst, zoals Back to the Future. Toch ziet het er naar uit dat we niet lang op de eerste vliegende auto’s voor consumenten hoeven te wachten. Zo werkt het Nederlandse bedrijf Pal-V aan de Pal-V One waarvan eind dit jaar de voorverkoop start en die zo’n 500.000 euro moet kosten en meer bedoeld is voor hulpdiensten. Ook het Amerikaanse Terrafugia werkt aan aan een soortgelijke auto: de TF-X die volgend jaar moet verschijnen.

Ook in Slowakije hebben ze niet stilgezeten. Sterker nog, al sinds 1989 is projectleider Stefan Klein hiermee bezig en werkt hij momenteel bij het in 2010 opgerichte Aereomobil. De Aeromobil is weliswaar nog in de prototypefase, maar momenteel wordt wel het laatste prototypemodel getest door de Slowaakse luchtvaartautoriteiten. Vorig jaar werd er al een prototype van de vliegende auto gecertificeerd, waarvoor je zowel een rijbewijs als een vliegbrevet nodig hebt. Hij zal dan binnenkort op de Slowaakse wegen en in het luchtruim mogen, maar Aeromobil vindt dit model ook zeker geschikt voor afgelegen en moeilijk bereikbare gebieden.

De Aeromobil 3.0 biedt plek aan twee personen en is als auto circa 6 meter lang en 2,4 meter breed; door de uitklapbare vleugels is hij als vliegtuig 8,3 meter breed met dezelfde lengte. Dankzij de Rotax 912-motor heeft hij een topsnelheid van 160 km per uur op de weg en circa 200 kilometer per uur in de lucht. Voor het opstijgen heeft hij een snelheid van zo’n 130 kilometer per uur nodig op een relatief korte baan. Als auto kun je er maximaal 875 kilometer mee afleggen, als vliegtuig 700 kilometer. Hij werkt op gewone benzine, dus je kunt gewoon tanken bij het benzinestation. Als auto loopt hij 1 op 12,5, in de lucht heeft hij volgens Aeromobil een verbruik van 15 liter per uur. Het is nog onbekend hoeveel deze vliegende auto of rijdend vliegtuig gaat kosten. Gezien de prijzen van de andere soortgelijke auto’s zal het nog wel een tijdje duren voordat deze een beetje betaalbaar is.