Traditionele automerken gaan de strijd aan met Tesla's Model S. Een goede zaak, aangezien Tesla is opgericht om navolging te krijgen.

Advertentie

Je ziet hem steeds meer rijden: de Model S van Tesla. De elektrische sedan heeft heel wat in z’n voordeel spreken. De wagen ziet eruit als een mooie conventionele vierdeurs, maar dankzij de elektromotor zijn de rijprestaties te vergelijken met die van een Lamborghini, terwijl je binnenin de ruimte hebt van een uit de kluiten gewassen Ford Mondeo of Volkswagen Passat. Dat je geen benzine betaalt is bovendien mooi meegenomen.

Panamera
De Model S is duur, maar wordt steeds populairder in het high-end autosegment, en tot nu toe hebben onder andere Audi, Mercedes en Porsche geen rechtstreeks antwoord op de wagen van filantroop Elon Musk. Volgens de Duitse autowebsite Manager Magazin Online komt daar spoedig verandering in.

Porsche wil een elektrische variant van de vierdeurs-Panamera uitbrengen die net als de Tesla volledig elektrisch zal rijden. De reikwijdte zou zo’n 400 kilometer bedragen. Gaat je hart sneller kloppen van een volledig elektrische Porsche en de prestaties die zo’n auto met zich mee zal brengen, dan kalmeer je beter toch even. De wagen wordt niet voor 2018 op de markt verwacht.

Mercedes plant een model dat veel zal weg hebben van de E- of de S-klasse. De grootte van de batterij belet de autobouwer echter om een bestaand model te recycleren. Het bereik moet immers eveneens 400 km bedragen. Vóór 2021 zou Mercedes dus nog geen Tesla-uitdager in je dichtstbijzijnde showroom hebben.

Elektrische SUV
Audi valt Tesla aan uit een andere hoek, met een elektrisch SUV-model dat mogelijk al op het einde van 2017 te koop is. Het Duitse automerk wil zijn pas aangekondigde Audi Q8 e-tron niet tegenover de Model S positioneren, maar tegen Tesla’s Model X die aangekondigd is voor volgend jaar. De Model X bouwt voort op de technologie van de Model S, maar ziet eruit als een bescheiden 4×4-stadsterreinwagen.

Welkome concurrentie
De data tonen aan dat de drie grote Duitse merken nog niet bepaald kanonnen in stelling hadden om het succes van de Model S te beantwoorden. Tesla van zijn kant zal de toenemende concurrentie verwelkomen.

Musk richtte het automerk op om de wereld van zijn verslaving aan fossiele brandstof af te helpen, en het is altijd de bedoeling geweest dat Tesla op termijn navolging krijgt. Daarom maakte het automerk alle patenten op onder andere batterij- en oplaadsystemen vrij beschikbaar. Indien ze wensen kunnen Audi, Mercedes en Porsche dus voortbouwen op Tesla’s verworden kennis.

Advertentie